خاورمیانه

انفجار مهیب بیروت؛ ۲ هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم

با گذشت کمتر از ۲۴ ساعت از انفجار مهیب بیروت، گمانه‌زنی‌ها درباره علت آن ادامه دارد. بر اساس آنچه مقامات لبنانی تا کنون اعلام کرده‌اند، انفجار در اثر اشتعال مقدار زیادی از ماده «نیترات آمونیوم» در یک انباربوده است.

میشل عون، رئيس جمهوری لبنان در خصوص این انفجار گفته است ۲ هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم به مدت شش سال در بندر بیروت و بدون تمهیدات ایمنی نگه داشته شده و دلیل انفجار نیز همین امر بوده است.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی صلیب سرخ لبنان این انفجار تا کنون حداقل ١٠٠ کشته و بیش از ٤ هزار زخمی به بار آورد.

شمار قربانیان این انفجار با پیشروی نیروهای امدادگر در آوار بناهای ویران شده به مرور بطور مداوم افزایش می یابد.

کلیۀ ساختمان‌های نزدیک به محل انفجار بکلی ویران شد و شمار فراوانی از بناهای محلات دیگر و از جمله مرکز شهر شدیداً آسیب دید و تخریب شد.

صدای انفجار تا قبرس که در ٢٠٠ کیلومتری بیروت قرار دارد بگوش رسیده است.

بنا بر گزارش‌ها، این محموله از یک کشتی که در سال ۲۰۱۳ میلادی در بندر بیروت مستقر شده تخلیه و سپس در یکی از انبارها ذخیره شده بوده است.

نیترات آمونیوم با فرمول شیمیایی «ان‌هاش‌۴ان‌او۳» یک ماده طبیعی با قابلیت انحلال بالا در آب و به شدت گرمازا است.

نیترات آمونیوم در صنعت کشاورزی به عنوان یک کود نیتروژنی استفاده می شود. این ماده هر چند گران محسوب می شود، اما در اغلب شرایط از پایداری بالایی در طبیعت برخوردار است و به همین دلیل فعالان صنعت کشاورزی آن را نسبت به دیگر کودهای نیتروژنی ترجیح می دهند.

این ماده همچنین عنصری کلیدی در ساخت ماده «آنفو» است که در انفجارهای کنترل شده صنعتی در جهان به وفور استفاده می شود.

شرایط خاصی باید اتفاق بیافتد که این ماده پایدار بدون سوخت جانبی یا دیگر کاتالیزور خارجی خود به خود منفجر شود.

نیترات آمونیوم یک ماده انرژی زا است که با تجزیه قابلیت اشتعال زایی پیدا می کند. اگر مقدار زیادی نیترات امونیوم روی هم جمع شده باشند، می توانند امکان تولید و گسترش آتش را بدون نیاز به عامل محرک خارجی نظیر بنزین یا گازوئیل فراهم آورند.

وقتی آتش شعله ور شد، نیترات آمونیوم در اثر واکنش‌های شیمیایی اکسیژن آزاد می کند، امری که به نوبه خود باعث شعله ورتر شدن آتش می شود. در همان حال که ماده شیمیایی گرم می شود، گاز داغ در هوا منتشر می شود و در صورتی که مکان بسته باشد این گازها روی هم جمع شده و باعث یک انفجار یکپارچه خواهند شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا