خاورمیانه

نخست‌وزیر اسرائیل: دوران مصونیت رژیم ایران به سر آمده است

نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه هشتم خرداد هشدار داد که اقدامات جمهوری اسلامی ایران در راستای تحریک حملات از طریق نیروهای نیابتی خود بدون عقوبت نخواهد ماند

نفتالی بنت در نشست هیات وزیران اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که منافع اسرائیل را به‌طور مکرر هدف قرار می‌دهد.

آقای بنت تصریح کرد: «دهه‌هاست که رژیم ایران به واسطه نیروهای نیابتی و نوچه‌های خود دست به اعمال تروریستی علیه اسرائیل و منطقه می‌زند، اما سر این هشت‌پا که خود رژیم ایران است به هر دلیلی از مصونیت برخوردار بوده است».

نخست‌وزیر اسرائیل افزود: «همان‌طور که پیشتر هم گفتیم، دوران مصونیت رژیم ایران به سر آمده است. کسانی که به تروریستها پول و سلاح می‌دهند و آن‌ها را به ماموریت اعزام می‌کنند، باید بهای این اقدامات را تمام و کمال بپردازند».

این اظهارات یک هفته پس از آن بیان می‌شود که یک سرهنگ سپاه پاسداران در سوءقصد مسلحانه‌ای که به اسرائیل نسبت داده می‌شود، کشته شد.

حسن صیاد خدایی عصر روز یکم خرداد در یکی از کوچه‌های منتهی به خیابان مجاهدین اسلامی در شرق تهران هنگام خروج از خانه‌اش با «پنج» گلوله دو موتورسوار کشته شد.

خبرگزاری‌ها تصاویری از مقتول منتشر کردند که نشان می‌دهد او داخل خودرو هدف قرار گرفته بود؛ تاکتیکی که به زعم برخی تحلیلگران یادآور قتل‌هایی در گذشته است که بر حذف دانشمندان هسته‌ای ایران متمرکز بود و دست داشتن موساد در انجام آن قتل‌ها همواره مطرح بوده است.

تشییع جنازه سرهنگ حسن صیاد خدایی در تهران

نیویورک‌تایمز: اسرائیل به آمریکا اطلاع داده که افسر سپاه پاسداران را آنها کشته‌اند

رسانه‌های اسرائیلی همان روز در گزارش‌های خود، این نظامی ایرانی را «از برنامه‌ریزان کشتن اسرائیلی‌ها و یهودیان و ضربه زدن به منافع یهودیان در برخی از نقاط جهان»‌ معرفی کردند.

از سوی دیگر، روزنامه نیویورک‌تایمز سه روز پس از این حادثه به نقل از یک مقام اطلاعاتی گزارش داد که اسرائیل به اطلاع آمریکا رسانده که این کشور در کشته شدن حسن صیاد خدایی، افسر نیروی قدس سپاه پاسداران، دست داشته است.

گزارش‌ها حاکی است که افشای این اطلاعات محرمانه توسط نیویورک تایمز خشم مقام‌های اسرائیلی را برانگیخته است و گفته می‌شود که تل‌آویو ضمن ابراز نارضایتی خود از این اقدام، خواهان توضیح از سوی واشینگتن شده است.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل که بر سازمان جاسوسی این کشور، موساد، نظارت دارد تا کنون از اظهار نظر مستقیم در مورد کشته شدن این عضو سپاه خودداری کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی، مسئولیت کشته شدن حسن صیاد خدایی را متوجه اسرائیل دانسته و وعده انتقام داده‌اند.

نفتالی بنت در بخش دیگری از سخنان روز یکشنبه خود با اشاره به اعتراضات مردمی اخیر در نقاط مختلف ایران و سرکوب خشونت‌آمیز معترضان به‌دست نیروهای امنیتی گفت که حکومت جمهوری اسلامی به جای رسیدگی و پاسخ‌گویی در قبال وضعیت معیشتی مردم ایران، برای احداث پایگاه‌های پهپادی هزینه می‌کند.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، روز هفتم خرداد برای نخستین‌بار از تصاویر و فیلم‌های مربوط به «پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳» ارتش جمهوری اسلامی رونمایی کرد و مدعی شد که این پایگاه «به کلی سری» است.

رونمایی از این پایگاه در شرایطی انجام می‌شود که روزنامه نیویورک تایمز، روز ششم خرداد گزارش داد حادثه‌ای که این هفته در مرکز نظامی پارچین در حومه تهران رخ داد، «حمله پهپادی علیه تاسیسات فن‌آوری موشکی، هسته‌ای و پهپادی وزارت دفاع ایران بوده است».

رسانه‌های ایران شامگاه چهارم خرداد از «وقوع حادثه» در تاسیسات وابسته به وزارت دفاع خبر دادند. گزارش‌ها حاکی است که احسان قدبیگی، مهندس جوان اراکی، در این رویداد کشته و یک تن دیگر هم زخمی شد.

هیچ فرد یا گروهی مسئولیت حمله به پارچین را بر عهده نگرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا