جهان

کشفی که می تواند تاریخ تورک‌ها را تغییر دهد: کشف هرم 3400 ساله در قزاقستان پیدا شد

در قزاقستان یک هرم 3400 ساله کشف شده که می تواند تاریخ تورک‌ها را تغییر دهد.

هرم متعلق به تورکان سکایی است و در یک قبرستان باستانی به نام قاراژارتاس در کنار رود تالدی در شهر قاراقاندا قزاقستان قرار دارد. این هرم توسط کمیته باستان‌شناسی ساری آرکا دانشگاه قاراقاندا کشف شده است.

 

دکتر ایبار کاسنالی از مسئولان موزه ملی قزاقستان در این باره به TRT Haber ترکیه گفت بر اساس آزمایش کربن 14 انجام شده بر روی یافته ها، قدمت این هرم بین قرن های 14 تا 12 قبل از میلاد بوده است.

 

او می گوید وجود مقبره‌های هرمی پلکانی متعددی که در منطقه کشف شده نشان می‌دهد که دره رودخانه تالدی، واقع در استپ‌های ساری آرکا، در عصر برنز به‌عنوان دره پادشاهان مورد استفاده قرار می‌گرفته است و رهبران بزرگ در آنجا دفن شده‌اند. همانند دره نیل در مصر.

 

دکتر. سرحان چینار هم گفت که در منابع تاریخی کهن نیز اطلاعاتی در مورد سازه های مقبره های هرمی شکل در جوامع اسکیتی-ساکا و دوره اولیه آن «بگازی داندی‌بای» وجود دارد.

 

به گفته دکتر چینار در کنار سکونتگاه های این اهرام پلکانی کشف شده، محراب های مخصوص قربانی وجود داشت که در آن مراسم قربانی برای خدایان برگزار می شد. در مقابر هرمی کاراجارتاس، مجسمه‌های آیینی به شکل بدن انسان وجود دارد که از سنگ‌های کوچک تراشیده شده اند.

 

دکتر چینار می گوید تزیینات هندسی و دامغاهای که در مقابر دیده می‌شود نیز از نظر تداوم قوم‌نگاری و تاریخی مربوط به هنر قبایل تورک است.

 

در اتاق دفن مقبره، یک تابوت محصور شده توسط سنگ های صفحه گرانیتی و جمجمه یک حاکم که در اینجا دفن شده بود، پیدا شد. در قسمت فوقانی اتاق تدفین، در محوطه طاقچه مخصوصی که در آن وسایل شخصی حاکم باقی مانده بود، یک نوک پیکان حلقه‌دار از برنز، یک حلقه طلا و یک قطعه سفالی مرموز که تصور می‌شد شبیه به شیوه نگارش دوره باستانی باشد، کشف شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا