ایرانجهان

جوزپ بورل: به دلیل عوامل بیرونی، وقفه‌ای در مذاکرات وین لازم است

جوزپ بورل روز جمعه ۲۰ اسفند «با اشاره به اینکه «متن نهایی توافق آماده و روی میز است»، در توییتی نوشت که به ارتباط با طرف‌های برجام و همچنین آمریکا «برای غلبه بر موانع فعلی و حصول توافق» ادامه خواهد داد.

چند روز پس از مطرح شدن شرط و شروط جدید روسیه، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بدون اشاره به جزییات اعلام کرد که به دلیل «عوامل بیرونی» لازم است وقفه‌ای در مذاکرات وین صورت گیرد.

جوزپ بورل روز جمعه ۲۰ اسفند «با اشاره به اینکه «متن نهایی توافق آماده و روی میز است»، در توییتی نوشت که به ارتباط با طرف‌های برجام و همچنین آمریکا «برای غلبه بر موانع فعلی و حصول توافق» ادامه خواهد داد.

در واکنش به این خبر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران با تاکید بر اینکه وقفه در مذاکرات می‌تواند «یک حرکت برای حل مشکلات باقیمانده» باشد نوشت: «هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما برای پیشبرد توافق جمعی تاثیر نمی‌گذارد.»

روز پنجشنبه برخی رسانه‌ها و خبرنگاران گزارش‌هایی درباره احتمال وقفه در مذاکرات وین منتشر کردند اما خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از «دو منبع مطلع در دو هیات غیرایرانی» این گزارش‌ها را کرد.

این خبرگزاری در عین حال نوشت که «رویکرد انقباضی و تغییر مکرر مواضع توسط تیم آمریکایی در روزهای پایانی، رسیدن به توافق را سخت کرده است.»

روز پنجشنبه همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، پس از تماس تلفنی با جوزپ بورل، در توییتی نوشت: «توافق در دسترس است اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه و همراه با تداوم و با ثبات‌قدم رفتار کند.»

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های ایران، امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی‌اش با بورل به صورت تلویحی به موضوع لغو تحریم سپاه پاسداران اشاره کرده و گفته بود: «برخی مباحث که مرتبط با قهرمانان ملی ما است، قابل مذاکره نیست.»

مقامات جمهوری اسلامی عمدتا بدون اشاره به شرط و شروط جدید روسیه، صرفا درخواست‌های آمریکا را مانع حصول توافق معرفی کرده‌اند.

در حالی که هفته گذشته برخی منابع از «بسیار نزدیک» بودن توافق هسته‌ای با ایران خبر داده بودند، روز شنبه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی غیرمنتظره شرط و شروط جدیدی برای احیای برجام گذاشت.

خواسته جدید روسیه از زبان مقام‌های دیگر این کشور نیز تکرار شد و روز چهارشنبه لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران، هشدار داد: «می‌خواهیم برجام به نتیجه برسد اما منافع خودمان هم برایمان مهم است.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز ۱۵ اسفند اعلام کرده بود که تحریم‌ها علیه روسیه هیچ ارتباطی با توافق هسته‌ای با ایران ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا