جهان

آمریکا: تعداد نیروهای روسیه در اطراف اوکراین به بیش از «۱۳۰ هزار» تن رسیده است

یک مقام آمریکایی می‌گوید که دولت بایدن معتقد است که تعداد نیروهای روس که اکنون در نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر هستند، به بیش از ۱۳۰هزار نفر رسیده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه ۲۴ بهمن نوشت که این مقام آمریکایی به شرط عدم افشای هویتش این اطلاعات را داد.

مقامات دولت آمریکا به طور علنی و طی هفته‌های گذشته تعداد سربازان روس که بیرون مرزهای اوکراین مستقر شده‌اند ۱۰۰هزار نفر اعلام کرده بود.

روسیه می‌گوید قصد حمله نظامی به اوکراین را ندارد و حضور این تعداد انبوه از نظامیان و تجهیزاتش در اطراف اوکراین برای انجام تمرین نظامی است.

مقامات اطلاعاتی آمریکا معتقدند که روسیه ممکن است بخواهد از هدف قرار گرفته شدن احتمالی این رزمایش نظامی به عنوان بهانه‌ای برای تهاجم به اوکراین استفاده کند. مقامات اطلاعاتی آمریکایی گفته‌اند این ممکن است یکی از گزینه‌های روسیه به عنوان دستاویزی به منظور حمله به اوکراین باشد.

مقامات «کاخ سفید» تاکید کرده‌اند که با قاطعیت نمی‌دانند آیا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، تصمیم نهایی را برای حمله به اوکراین اتخاذ کرده است یا خیر.

با ادامه نگرانی‌ها در مورد حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، گفت‌وگو کرد.

کاخ سفید با انتشار اطلاعیه‌ای گفت که در این گفت‌و‌گو آقای بایدن بار دیگر بر تعهد آمریکا به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کرد.

به گفته کاخ سفید، جو بایدن در این تماس روشن کرد که آمریکا، همراه با متحدان و شرکای خود، به هر گونه تجاوز بیشتر روسیه به اوکراین، به سرعت و قاطعانه پاسخ خواهد داد.

این اطلاعیه می‌گوید که دو رهبر همچنین بر اهمیت پیگری دیپلماسی برای حل بحران و اقدامات بازدارنده در واکنش به تقویت حضور نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، توافق کردند.

روز یکشنبه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در گفت‌و‌گو با شبکه سی‌ان‌ان نسبت به این که حمله بزرگ نظامی روسیه به اوکراین ممکن است هر لحظه صورت بگیرد، هشدار داد.

با ادامه نگرانی درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین، برخی از شرکت‌های هواپیمایی نیز پروازها به اوکراین را لغو کردند و یا به مسیرهای دیگری تغییر دادند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا