جهان

درگذشت جان لوئیس، از رهبران جنبش مدنی و از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در سن ۸۰ سالگی

جان لوئیس یکی از شش رهبر بزرگ حامی حقوق بشر که مارتین لوتر کینگ نیز یکی دیگر از رهبران این جنبش بود، در سازماندهی راهپیمایی تاریخی سال ۱۹۶۳ نقش داشت.

 «نانسی پلوسی» رییس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به مرگ لوییس او را شخصیتی بزرگ و یکی از بزرگ ترین قهرمانان تاریخ آمریکا توصیف کرد و گفت: آمریکا در  فقدان «وجدان کنگره» سوگوار است.

او نماینده حزب دموکرات از ایالت جورجیا در مجلس نمایندگان آمریکا بود که بخش وسیعی از آتلانتا مرکز این ایالت را نمایندگی می‌کرد.
آقای لویس در مهمانی سال نو که به دعوت کلیتون رهبر حقوق مدنی و سیاسی برگزار شد با لیلیان مایلز آشنا شد. آنها در سال ۱۹۶۸ ازدواج کردند. آن دو صاحب یک پسر به نام جان مایلز شدند. لیلیان در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۲ درگذشت.
در ۲۹ دسامبر ۲۰۱۹، آقای لوییس اعلام کرد به سرطان لوزالمعده مرحله چهارم مبتلا شده‌است. وی برای معالجه در منطقه واشینگتن دی سی باقی ماند. وی اظهار داشت: «من تقریباً در تمام عمرم در یک نوع مبارزه – برای آزادی، برابری، حقوق اساسی بشر بوده‌ام.»

جان لوئیس در جریان جنبش حقوق مدنی، یکی از بنیانگذاران کمیته دانشجویی هماهنگی مقابله با خشونت بود و از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۶ ریاست این کمیته را برعهده داشت.

او در سازماندهی تظاهرات مارس در سال ۱۹۶۳ در واشنگتن که برای برخورداری از آزادی و حق کار برگزار شد، همکاری داشت و یکی از سخنرانان آن بود. مارتین لوتر کینگ در این راهپیمایی بود که سخنرانی تاریخی خود را ایراد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا