ایرانجهان

پرواز هواپیمای ایرانی از فرودگاه نظامی شبه‌جزیره کریمه؛ ایران تکذیب کرد

رسانه‌های اوکراین خبر دادند که یک فروند هواپیمای ترابری ایلوشین ۷۶ ایران از فرودگاه نظامی شبه‌جزیره کریمه که به اشغال روسیه درآمده، پرواز کرده است.

هواپیما متعلق به شرکت ایرانی «پویا» است که با صدور اطلاعیه‌ای، این پرواز را تکذیب کرد.

شامگاه پنج‌شنبه ۱۶ شهریور رسانه‌های اوکراینی با استناد به داده‌های سایت «فلایت رادار ۲۴» که مسیر هواپیماها را ردیابی می‌کند، گزارش دادند که یک فروند هواپیمای ترابری ایلوشین ۷۶ متعلق به شرکت هواپیمایی ایرانی پویا، از فرودگاه شهر سیمفروپول در شبه‌جزیره کریمه پرواز کرده است.

بر اساس این گزارش، هواپیمای ایرانی حوالی ساعت سه بعد از ظهر پنجشنبه به وقت محلی در این فرودگاه بر زمین نشسته و ساعت ۱۷:۰۹ این فرودگاه را به سمت جنوب شرق ترک کرده و از فراز دریای سیاه گذشته است.

گزارش پرواز این هواپیما از سوی سایت فلایت رادار ۲۴

گزارش پرواز این هواپیما از سوی سایت فلایت رادار ۲۴

فرودگاه این شهر که در اشغال نیروهای روسی است، از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در حدود یک و نیم سال پیش تاکنون، روی پروازهای غیرنظامی بسته است.

شامگاه پنج‌شنبه و ساعاتی پس از انتشار این خبر، شرکت هواپیمایی پویا پرواز هواپیمای ایلوشین ۷۶ این شرکت بر فراز منطقه پرواز ممنوع شبه‌جزیره کریمه را به منظور کمک‌رسانی به نیروهای روسیه «خبرسازی» خواند و آن را تکذیب کرد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «این هواپیما طی ۴۸ ساعت گذشته در فرودگاه مهرآباد پارک بوده و پروازی نداشته و انجام چنین پروازی کاملا نشدنی است.»

این شرکت هواپیمایی متعلق به نیروی هوافضای سپاه پاسداران است و گفته شده که در جریان جنگ اوکراین، بیش از نیمی از کل پرواز‌های ترابری ایران به روسیه را انجام می‌دهد.

این تکذیب درحالی است که ارتش اوکراین و شماری از مقام‌های آمریکایی پیش‌تر بارها درباره حمایت نظامی جمهوری اسلامی از روسیه و تحویل پهپاد برای حمله به خاک اوکراین هشدار داده بودند.

بامداد روز یکشنبه ۱۲ شهریور نیز نیروی هوایی اوکراین خبر داد که سامانه‌های پدافند هوایی این کشور، ۲۲ فروند از ۲۵ پهپاد شاهد ایرانی را که در حمله روسیه به بخش‌های جنوبی منطقه اودسا به کار گرفته شده بود، سرنگون کرده است.

به گفته طرف اوکراینی، بسیاری از این حملات از پایگاه‌های نظامی شبه‌جزیره کریمه و با استفاده از پهپادهای ایرانی «شاهد ۱۳۱ و شاهد ۱۳۶» انجام می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا