جهان

هشدار آمریکا و متحدانش: اگر حوثی‌ها به تهدیدهای خود ادامه دهند، عواقبش را خواهند دید

ایالات متحده آمریکا و چند کشور متحدش در بیانیه مشترکی به حوثی‌های تحت حمایت ایران هشدار دادند که اگر حوثی‌ها به تهدیدها و حملات خود علیه کشتی‌رانی تجاری در دریای سرخ ادامه دهند، عواقبش را خواهند دید.

در این بیانیه مشترک که روز چهارشنبه منتشر شد، آمده است: «اگر حوثی‌ها به تهدید زندگی، اقتصاد جهانی و جریان آزاد تجارت در آبراه‌های حیاتی منطقه ادامه دهند، مسئولیت عواقب آن را بر عهده خواهند داشت

این بیانیه مشترک را دولت‌های ایالات متحده، استرالیا، بحرین، بلژیک، کانادا، دانمارک، آلمان، ایتالیا، ژاپن، هلند، نیوزیلند و بریتانیا امضا کرده‌اند.

حوثی‌های یمن از زمان آغاز جنگ اسرائیل و گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا یک گروه تروریستی شناخته می‌شود، با ادعای حمایت از حماس، حملاتی را علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ انجام داده‌اند.

اما این کشورها در بیانیه مشترک خود نوشتند: «بگذارید پیام ما اکنون روشن باشد: ما خواستار پایان فوری این حملات غیرقانونی و آزادی کشتی‌ها و خدمه‌های توقیف شده غیرقانونی هستیم

آنها تاکید کردند: «ما به نظم مبتنی بر قواعد بین‌المللی متعهد هستیم و مصمم هستیم که عوامل شرور را در قبال تصرف‌ها و حملات غیرقانونی مسئول بدانیم

پیشتر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، از ایجاد یک ائتلاف چندملیتی برای حفاظت از کشتیرانی دریای سرخ خبر داده است.

در این بیانیه مشترک، با اشاره به این که این ائتلاف که از سوی ۴۴ کشور به رسمیت شناخته شده و همچنین شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری دریای سرخ را محکوم کرده، آمده است: «حملات حوثی‌ها در دریای سرخ غیرقانونی، غیرقابل قبول و عمیقاً بی‌ثبات‌کننده است

آمریکا و متحدانش با تاکید بر این که «هیچ توجیه قانونی برای هدف قرار دادن عمدی کشتی‌های غیرنظامی وجود ندارد»، نوشتند: «این حملات جان بیگناهان از سراسر جهان را تهدید می‌کند و یک مشکل بین‌المللی مهم است که نیاز به اقدام جمعی دارد

بر اساس این بیانیه، نزدیک به ۱۵ درصد تجارت دریایی جهانی از دریای سرخ می‌گذرد. همچنین کشتی‌هایی که از این دریا تردد می‌کنند، ۸ درصد تجارت جهانی غلات، ۱۲ درصد تجارت دریایی نفت و ۸ درصد تجارت گاز طبیعی مایع جهان را برعهده دارند.

چند شرکت کشتیرانی در واکنش به این حملات، حرکت کشتی‌های خود در آب‌های دریای سرخ را متوقف کرده‌اند و برای رسیدن به اروپا، قاره آفریقا را دور می‌زنند.

این تصمیم شرکت‌ها، هزینه‌های قابل توجهی را به تجارت دریایی تحمیل کرده است و به نوشته آمریکا و متحدانش، حملات حوثی‌ها موجب تاخیر در تحویل کالاها و در نهایت به خطر افتادن ارسال غذا، سوخت و کمک‌های بشردوستانه حیاتی در سراسر جهان شده است.

همزمان با افزایش تنش‌ها و تداوم عملیات نظامی حوثی‌های یمن، حکومت ایران بدون ذکر دلیل و هدف مشخصی یک ناوشکن را وارد دریای سرخ کرده است.

پیشتر مقامات امنیتی غربی و منطقه‌ای به روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال گفتند، نیروهای جمهوری اسلامی علاوه کمک‌های تسلیحاتی مانند موشک و پهپاد به شبه نظامیان حوثی یمن، اطلاعات امنیتی را به طور زنده در اختیار این شبه نظامیان می‌گذارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا