آذربایجانایرانخاورمیانه

اسرائیل ایران را به تهدید سفیر خود در آذربایجان متهم کرد

وزارت امور خارجه اسرائیل، سفیر جمهوری اسلامی در آذربایجان شمالی (آزربایجان) را به تهدید سفیر خود به خاطر انتشار پستی درباره تبریز متهم کرد.

جاشوا زارکا، معاون مدیرکل امور استراتژیک در وزارت خارجه اسرائیل با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی نسبت به اظهارات عباس موسوی، سفیر ایران در آزربایجان پیرامون کتابی درباره تبریز واکنش نشان داد.

وی در این پیام نوشت: «ایران شهروندان سوئدی را به دلیل زندانی شدن یک تروریست (در سوئد) تهدید به ربودن می‌کند. سفیر ایران در آزربایجان سفیر ما را به خاطر کتاب خواندن تهدید می‌کند. این رژیم کشور و مردم خود از جمله تبریز را به بدترین سطوح رسانده و با همه درگیری راه انداخته است.»

چندی پیش جورج دیک، سفیر اسرائیل در جمهوری آزربایجان، درر توییتی با انتشار عکسی از خود که کتاب «تبریزین سئحرلی ناغیللاری»(داستانهای سحرآمیز تبریز) را در دست دارد، نوشت: «من با مطالعه‌ این کتاب بزرگ که به تازگی به دستم رسیده، در مورد تاریخ و فرهنگ آزربایجان در تبریز، اطلاعات بسیاری کسب کرده‌ام.»

عباس موسوی؛ سفیر ایران در آزربایجان نیز بلافاصله با دستپاچگی به آن جواب داد و سفیر اسرائیل را به مرگ و ترور تهدید کرد.

توییت سفیر اسرائیل درباره تبریز و واکنش سراسیمه سفیر ایران بازتاب وسیعی در مطبوعات جهان و به ویژه آزربایجان و اسرائیل داشته است.

جورج دیک از سفیران بسیار محبوب در آزربایجان شمالی است که حمایت های وی از آزربایجان در جریان جنگ آزادسازی قاراباغ بارها مورد تقدیر دولت و ملت آزربایجان واقع شده است. برعکس وی، سفیر ایران در آزربایجان  بسیار منفور است و دخالت های وی در مسائل داخلی آزربایجان و حمایت های وی از ارمنستان، بارها خشم ملت و دولت آزربایجان را برانگیخته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا