جهان

آمریکا صدها فرد و شرکت را به خاطر حمایت از روسیه در جنگ با اوکراین تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۲۸۰ شرکت و نهاد را در روسیه، چین و دیگر کشورها در ارتباط با کمک به مسکو در جنگ با اوکراین مورد تحریم قرار دادند.

مقامات آمریکایی می‌گویند، روسیه از طریق همکاری با شرکت‌های چینی و دیگر کشورها تلاش کرده است که تحریم‌های کشورهای غربی علیه خود را دور بزند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا تقریباً ۲۰۰ شرکت و نهاد را تحریم کرد و وزارت خارجه آمریکا بیش از ۸۰ مورد را در همین ارتباط تحریم کرد.

این تحریم‌ها یکی از گسترده‌ترین اقدامات واشینگتن علیه شرکت‌های چینی است که با روسیه همکاری کرده‌اند.

به دنبال هشدارهای مکرر واشینگتن در مورد حمایت چین از ارتش روسیه، از جمله در سفرهای اخیر جنت یلن، وزیر خزانه داری و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده به این کشور، ایالات متحده ۲۰ شرکت مستقر در چین و هنگ کنگ را تحریم کرد.

وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد که این وزارتخانه همواره هشدار داده است که شرکت‌ها با عواقب قابل توجهی برای ارائه حمایت مادی از جنگ روسیه مواجه خواهند شد. جانت یلن تاکید کرد که کشورش امروز تقریبا ۳۰۰ مورد تحریم را علیه این شرکت‌ها اعمال کرده‌است.

این در حالی است لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشینگتن، گفت که دولت بر صادرات اقلام دو منظوره مطابق با قوانین و مقررات نظارت دارد و افزود که تعاملات تجاری و اقتصادی عادی بین چین و روسیه مطابق با قوانین سازمان تجارت جهانی و اصول بازار است.

سخنگوی سفارت چین در آمریکا تصریح کرد که «طرف چینی قاطعانه با تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی آمریکا مخالف است».

به گفته وزارت خزانه‌داری جمهوری خلق چین تامین‌کننده اصلی قطعات حیاتی برای پایگاه صنعت دفاعی روسیه است.

حمایت چین از روسیه یکی از مسائل متعددی است که بهبود اخیر در روابط بین بزرگترین اقتصادهای جهان را تهدید می کند.

از زمان حمله روسیه به اوکراین، ایالات متحده و متحدانش هزاران هدف را تحریم کرده‌اند.واشینگتن تحریم‌هایی را علیه شرکت‌هایی در چین، امارات متحده و ترکیه به دلیل دور زدن تحریم‌های غرب اعمال کرده‌است.

وزارت خزانه داری روز چهارشنبه حدود ۶۰ هدف مستقر در آذربایجان، بلژیک، چین، روسیه، ترکیه، امارات متحده عربی و اسلواکی را تحریم کرد.

این وزارتخانه این شرکت‌ها را متهم کرد که روسیه را قادر می سازند تا «فناوری و تجهیزات مورد نیاز را از خارج به دست آورد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا