جهانخاورمیانه

ارتش آمریکا: حمله‌های حوثی‌ها به کشتی‌ها خطری بزرگ برای کشتیرانی بین‌المللی است

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، با اشاره به سه مورد تهدید و حمله حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ در روز جمعه، این حمله‌ها را نشانگر خطر بزرگی دانست که حوثی‌ها علیه کشتیرانی بین‌المللی ایجاد می‌کنند.

طبق اعلام سنتکام، حوثی‌ها ابتدا در روز جمعه ۲۴ آذر، کشتی «آلانیا» با پرچم لیبریا را که به سمت شمال دریای سرخ در حرکت بود تهدید به حمله کرده و به آن دستور دادند به سمت جنوب تغییر جهت دهد. این کشتی پس از تماس با نیروهای آمریکایی به مسیر خود به سمت شمال ادامه داد.

به گفته ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، حوثی‌ها دو ساعت بعد با پهپاد کشتی Al Jasrah با پرچم لیبریا را که به سمت جنوب دریای سرخ حرکت می‌کرد، هدف قرار دادند. این حمله موجب آتش‌سوزی در کشتی شد، اما خدمه توانستند آتش را مهار کنند.

طبق اعلام سنتکام، حوثی‌ها چهار ساعت بعد دو موشک بالستیک به سمت تنگه باب‌المندب شلیک کردند که یکی از این موشک‌ها به کشتی «پالاتیوم» با پرچم لیبریا برخورد کرده و آن را نیز دچار آتش‌سوزی کرد.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا خاطرنشان کرد هیچ کس در این سه کشتی آسیب ندیده است.

یکی از مقام‌های ارشد حوثی‌های یمن جمعه ۲۴ آذر در گفت‌وگو با المیادین، وابسته به حزب‌الله، به آمریکا، اسرائیل و کشورهای غربی هشدار داد هر گونه اقدام خصمانه علیه این گروه پیامدهای سنگین و پرهزینه‌ای برای آنها خواهد داشت.

در پی حمله‌های اخیر حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی در دریای سرخ، سخنگوی شرکت آلمانی «هاپاگ لوید» از توقف تردد کشتی‌هایش در این دریا تا روز ۲۷ آذرماه خبر داد.

قبل از آن، شرکت بزرگ حمل و نقل دریایی دانمارکی مرسک به کشتی‌های خود دستور داده بود که «تا اطلاع ثانوی» از تنگه باب المندب عبور نکنند.

بر اساس اعلام شرکت هاپاگ لوید، این شرکت در روزهای آینده درباره ازسرگیری تردد کشتی‌هایش از دریای سرخ تصمیم‌گیری خواهد کرد.

روز جمعه یک کشتی متعلق به این شرکت هنگام حرکت در نزدیکی سواحل یمن مورد حمله قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا