جهان

حمله اوکراین به اهداف دریایی روسیه در بندر بزرگ شبه‌جزیره کریمه

اوکراین روز چهارشنبه، ۲۲ شهریور، خبر داد که بامداد این روز به اهداف دریایی و زیرساخت‌های بندری در شهر سواستوپول در شبه‌جزیره کریمه که تحت اشغال روسیه است، حمله کرده است.

این بزرگ‌ترین حمله اوکراین به ناوگان دریایی روسیه در جریان جنگ میان دو کشور است و خبر آن توسط مسکو نیز تأیید شده است.

در حالی که روسیه حملات موشکی و پهپادی از راه دور به شهرهای اوکراین را ادامه می‌دهد، حمله روز چهارشنبه نشان‌دهنده افزایش ظرفیت موشکی کی‌یف است.

حمله ۴۲ پهپاد اوکراینی به روسیه؛ تماس تلفنی بایدن و زلنسکی

آندری یوسوف،‌ یک مقام اطلاعاتی ارتش اوکراین در این زمینه به خبرگزاری رویترز گفت که تأیید می‌کند در این حمله «یک کشتی بزرگ و یک زیردریایی» روسیه مورد هدف قرار گرفتند، اما حاضر نشد درباره جزئیات بیشتر ازجمله موشک‌های به کار رفته توضیح دهد.

از سوی دیگر، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد در نخستین ساعات چهارشنبه، اوکراین به یک کارخانه کشتی‌سازی در حاشیه دریای سیاه با «موشک‌های کروز و سه قایق تندرو بدون سرنشین» حمله کرد که باعث آسیب دیدن دو شناور شد.

آن طور که در بیانیه این وزارتخانه آمده است، هفت موشک اوکراینی سرنگون شدند و قایق‌های تندرو نیز توسط کشتی‌های روسیه غرق شدند.

بندر سواستوپول حدود ۳۰۰ کیلومتر از بندر اودسای اوکراین در دریای سیاه فاصله دارد و هنوز مشخص نیست در این حمله از چه موشک‌هایی استفاده شده است.

کشورهای غربی سلاح‌هایی به ارزش میلیاردها دلار در اختیار کی‌یف گذاشته‌اند تا نیروهای روسیه را که بخش‌هایی از شرق و جنوب اوکراین را در جریان تهاجم نظامی اشغال کرده‌اند، بیرون براند.

ارتش اوکراین از سه ماه پیش ضد حمله خود علیه مواضع روسیه در جنوب را آغاز کرده و در حالی مسئولیت این حمله را پذیرفته که تا پیش از این معمولا برای حمله به خاک روسیه یا شبه‌جزیره کریمه به شکل علنی چنین مسئولیتی را بر عهده نمی‌گرفت.

کانال تلگرام ارتش اوکراین در این باره اعلام کرد که صبح چهارشنبه «حملات موفقیت‌آمیز به تجهیزات دریایی و زیرساخت‌های بندری اشغالگران» در اسکله‌های شهر اشغال‌شده سواستوپول انجام شد.

میخائیل راژوژایف، فرماندار دست‌نشانده روسیه در سواستوپول که بزرگ‌ترین شهر کریمه و بندر مهمی در دریای سیاه است، در تلگرام خبر داد که ۲۴ نفر بر اثر این حمله مجروح شدند.

کارخانه‌های کشتی‌سازی در این شبه‌جزیره، کشتی‌ها و زیردریایی‌های ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه را می‌سازند و تعمیر می‌کنند. این ناوگان در جریان جنگ با اوکراین، چندین حمله موشکی به اوکراین انجام داده‌اند.

از سوی دیگر، اولکساندر کوبراکوف، جانشین نخست‌وزیر اوکراین در صفحه فیس‌بوک خود خبر داد که بعد از خروج روسیه از توافق صادرات غله در دریای سیاه، بیش از یکصد تاسیسات زیرساختی در بنادر اوکراین در حاشیه رود دانوب بر اثر حملات هوایی مسکو آسیب دیده‌اند.

او همچنین خبر داد که صادرات غله اوکراین به مقصد آسیا، ‌آفریقا و اروپا در همین مدت به میزان سه میلیون تن در ماه کاهش یافته است.

در حالی که تحرکات دیپلماتیک، از جمله سفر رئیس جمهور ترکیه به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین برای بازگرداندن روسیه به توافق صادرات غلات در دریای سیاه به نتیجه نرسیده است، دبیرکل سازمان ملل به مسکو چراغ سبز نشان داده که شعبه‌ای از بانک کشاورزی روسیه می‌تواند برای انجام تراکنش‌های صادرات محصولات کشاورزی و کود روسیه به سیستم پرداخت مالی بین‌المللی «سوئیفت» متصل شود.

هرچند صادرات غلات و کود روسیه تحت تحریم کشورهای غربی نیست، ‌مسکو می‌گوید محدود شدن اموری مانند پرداخت‌ها، حمل و نقل و بیمه مانعی برای انتقال محصولاتش هستند و بهانه خروج از توافق صادرات غلات که با میانجی‌گری سازمان ملل و ترکیه منعقد شده بود،‌ همین مسئله است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا