آذربایجاناقتصادتحلیل و گزارشسیاست

آذربایجان شرقی از عدم تعادلهای بسیاری رنج می برد‎

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: یافته های «مطالعات آمایش استان» نشان می‌دهد که آذربایجان شرقی در حال حاضر از عدم تعادلهای بسیاری رنج می برد‎

داوود بهبودی امروز در هم‎‎اندیشی تبیین راهکارهای توسعه آذربایجان‎‎شرقی ضمن ارائه گزیده‌ای از سند آمایش و برنامه توسعه استان اظهار داشت: بر اساس یافته‌‎های مطالعات برنامه آمایش استان، آذربایجان‌شرقی به‌خاطر عدم تعادل‌ها و عدم توازن‌‎های متعدد در زمینه‌‎های مختلف توسعه‎ای جایگاه و نقش برتر خود در توسعه کشور را از دست داده است.

 

بهبودی با تشریح برخی یافته‌‎های سند آمایش استان گفت: سند آمایش یک سند تفصیلی عملیاتی نیست؛ بلکه یک سند بالادستی است که سایر برنامه‎‎ها می‎‎توانند بر اساس آن تدوین شوند.

وی افزود: در دهه‎‎های اخیر، فقدان سند آمایش و تقسیم کار ملی بین استان‎‌ها سبب عدم بهره‌گیری مناسب از مزیت‎‎ها و قابلیت‌‎ها در سطح ملی و استانی شده و به عدم توازن‌‎های منطقه‎‌ای بین استان‌ها دامن زده است.

بهبودی یادآور شد: بر اساس مطالعات آمایش، دستیابی به نقش تخصصی فراملی در سطح بین‌‎المللی به ویژه حوزه قفقاز، نیل به جایگاه بایسته ملی در توسعه فعالیت‌‎های مزیت‌‎دار، رسیدن به تعادل و تناسب سرزمین به منظور حفظ و خودپالایی محیط طبیعی، ارتقاء قابلیت مناطق توسعه ‎نیافته و افزایش انتخاب نقش‌‎پذیری‌های سایر مناطق و رفع محتومیت‌های فضایی به عنوان اهداف بنیادین توسعه بلندمدت استان انتخاب شده‎اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎‌ریزی آذربایجان‌شرقی در ادامه به تبیین جایگاه و نقش آذربایجان در توسعه ایران پرداخت و بیان کرد: نرخ رشد جمعیت آذربایجان‌‎شرقی ۰.۸۲ درصد و دو سوم نرخ رشد جمعیت ۱.۲۵ درصدی ایران است.

وی ادامه داد: سهم جمعیتی استان از ۵.۵۳ درصد در سال ۱۳۷۵ به ۴.۸۹ درصد در سال ۱۳۹۵ تقلیل یافته که مهاجرفرست بودن استان را نشان می‌‎دهد؛ به‌طوریکه به ازای هر ۱۰۰ نفر جوان خارج شده از استان تنها ۶۰ نفر جوان از سایر استان‌‎ها به آذربایجان‌شرقی وارد شده‌اند.

بهبودی با بیان اینکه این شرایط زائیده افول اقتصاد استان و افزایش شکاف درآمدی آن با سایر استان‌‎هاست، افزود: سهم استان از تولید ناخالص داخلی کشور که در سال ۱۳۷۹ برابر با ۳.۹۶ درصد بوده در سال ۱۳۹۴ به ۳.۵۹ درصد کاهش یافته است.

این اقتصاددان تاکید کرد: بررسی تفاوت سرانه درآمدی استان و کشور نشان می‎‌دهد، پایین‌‎تر بودن این شاخص در آذربایجان‌شرقی نسبت به ایران، مقطعی و مربوط به یک دوره خاص نیست؛ بلکه با توجه به مهاجرفرست بودن آذربایجان‌شرقی این شکاف مستمر و روبه افزایش می‌‎تواند حاکی از عدم توجه شایسته به تاریخ، جایگاه و شأن آذربایجان‌شرقی باشد.

وی در ادامه به جهت‌‎گیری‎‌های توسعه و راهبردهای رفع عدم تعادل در بخش‌های مختلف پرداخت و خاطرنشان ساخت: برنامه‌ریزی معجزه نمی‎‌کند بلکه برنامه‌‎ریزی صحیح و اصولی است که می‌‎تواند منشأ اثر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا