جهان

سازمان ملل: «فعلا» نمی توانیم دست داشتن ایران در «حملات آرامکو» را تأیید کنیم

سازمان ملل در قالب گزارش شش ماهه «آنتونیو گوترش» دبیر کل این سازمان به شورای امنیت اعلام کرد که در حال حاضر در مرحله‌ای نیست که بتواند دست داشتن ایران در حمله به تأسیسات آرامکو را تأیید کند.

سازمان ملل می‌گوید در حال حاضر در مرحله‌ای نیست که بتواند دست داشتن ایران در حمله به تأسیسات آرامکو، شرکت نفتی عربستان سعودی در روز 14 سپتامبر گذشته را تأیید کند.

 

این موضوع روز سه‌شنبه (10 دسامبر) در قالب گزارش شش ماهه «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد به شورای امنیت اعلام شد.

در این گزارش که متن آن به رؤیت خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز رسیده، آمده است: «دبیرخانه سازمان ملل متحد توانسته است قطعات باقی مانده از سلاح‌های استفاده شده در حمله به تأسیسات نفتی عفیف در ماه مه، حملات به فرودگاه بین‌المللی ابها در ژوئن و اوت و حمله دیگر به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در خریص و بقیق در سپتامبر ۲۰۱۹ را بررسی کند.»

آنتونیو گوترش با تأکید بر این که کار تحقیقات درباره این حملات همچنان ادامه دارد، وعده داده است که به محض پایان بررسی‌ها، نتیجه آن را در اختیار شورای امنیت قرار دهد.

حوثی‌های یمن که از سوی ایران حمایت می‌شوند بلافاصله پس از حمله به تأسیسات نفتی در شرق عربستان، مسئولیت آن را بر عهده گرفتند. اما ایران همواره هر گونه دخالت در این عملیات را قویا رد کرده است.

این سند سازمان ملل نتیجه می‌گیرد که به این ترتیب شمار کل سلاح‌های پرتاب شده در این عملیات ۲۵ فروند بوده است.

عربستان سعودی پس از حملات ماه سپتامبر از دبیر کل سازمان ملل خواسته بودند به منظور بررسی قطعات باقی مانده سلاح‌ها و نیز انجام تحقیقات بیشتر کارشناسانی را به این کشور بفرستد.

نتیجه کار این کارشناسان به طور دقیق در گزارش روز سه‌شنبه آنتونیو گوترش آمده است.

.
.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا