ایران

ایران| بازداشت گسترده فعالان ملی عرب در احواز

وزارت اطلاعات رژیم ایران، در واکنش به ناآرامی‌های پنجشنبه ۲۳ آبان، با انتشار اطلاعیه‌ای بازداشت‌های گسترده فعالین عرب در احواز را تأیید کرد

روابط عمومی وزارت اطلاعات استان «خوزستان» بازداشت گسترده فعالان معترض احوازی را تأیید کرد.

در این بیانیه آمده است که فعالان معترض متهم شده‌اند که به پرچم ایران توهین کرده‌اند.
وزارت اطلاعات رژیم ایران همچنین ادعا کرده که از دو مکان متعلق به این بازداشتی‌ها سلاح و مهمات جنگی کشف کرده است. ۲۲ نفری که بازداشت شده‌اند اغلب از همسایگان حسن حیدری، شاعر ملی عرب احوازی بودند که به مرگی مشکوک در بیمارستانی در احواز درگذشت.

در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۱۹ و ۲۰ آبان ساکنان منطقه کوت‌عبدالله احواز در اعتراض به «مرگ مشکوک» حسن حیدری تجمعات اعتراضی برگزار کردند. معترضان می‌گویند حسن حیدری که به خاطر اشعار حماسی‌ و ملی اش و همچنین برخی از اشعارش در نقد ولایت فقیه شاعر شناخته‌ شده‌ای بود که در بیمارستان شفای احواز ترور شده است. مقام‌های محلی علت مرگ حیدری را «سکته مغزی» اعلام کرده‌اند.

دوشنبه گذشته شمار زیادی از شهروندان مناطق مختلف در احواز در مراسم خاکسپاری  حسن حیدری یزله‌هاى (پایکوبى) حماسى برپا کردند. برخی معترضان جاده‌های منتهی به کوت‌عبدالله را بستند. ویدئویی نیز روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد برخی از افراد پرچم ایران را به نشانه اعتراض پایین می‌کشند.

به گزارش خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه، وزارت اطلاعات در واکنش به ناآرامی‌های پنجشنبه ۲۳ آبان با انتشار اطلاعیه‌ای بازداشت‌های گسترده فعالین عرب در احواز را تأیید کرد. در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده است:

«با همکاری جامعه اطلاعاتی و قضائی استان خوزستان عناصر اصلی تحرکات ساختارشکن اخیر در اهواز به ویژه عاملان اهانت به پرچم مقدس کشور عزیزمان شناسایی و دستگیر شدند.»

وزارت اطلاعات در ادامه این اطلاعیه می‌نویسد:

«عناصر مؤثر این اقدامات دارای سابقه محکومیت قضائی و ارتباط تشکیلاتی با خارج از کشور هستند. همچنین از دو مکان متعلق به این افراد چندین قبضه سلاح جنگی به همراه مهمات جنگی کشف و ضبط شد.»

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی تعداد بازداشت شدگان را دست‌کم ۲۲ نفر اعلام کرده است. بر همین اساس بیشتر افرادی که بازداشت شده‌اند از مناطق عربستان ایران و شهر احواز هستند.

همچنین دو روز قبل عباس سحاگی، خواننده معروف احوازی نیز بازداشت شده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا