جهانخاورمیانه

صدها دانشجو در ادامه اعتراضات دانشجویان طرفدار فلسطین در آمریکا بازداشت شدند

در حالی که اعتراضات دانشجویان هوادار فلسطین در دانشگاه‌های مختلف آمریکا همچنان ادامه دارد و دامنه آن به دانشگاه‌های کانادا نیز رسیده است، پلیس آمریکا روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت، با بازداشت صدها دانشجو در چند دانشگاه‌، به تجمع دانشجویان معترض در این دانشگاه‌ها پایان داد.

با این همه، بسیاری از دانشجویان معترض تاکید کرده‌اند که به تجمع و اعتراض خود ادامه خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در ساعات قبل از سپیده دم پنج‌شنبه، پلیس به شهر چادری برپا شده در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس رفت و با استفاده از تجهیزات ضد شورش، صف معترضانی را که در تلاشی بیهوده برای جلوگیری از پیشروی پلیس، دست‌ها را به هم زنجیر کرده بودند، در هم شکست.

دانشجویان در روزهای اخیر در اعتراض به جنگ اسرائیل علیه غزه در ده‌ها دانشگاه تجمع کرده و چادر برافراشته‌اند. تظاهرکنندگان از جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا که از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت کرده است، می‌خواهند تا اقدامات بیشتری برای توقف خونریزی در غزه انجام دهد. آنها همچنین خواستار واگذاری سهام دانشگاه‌ها در شرکت‌های حامی دولت اسرائیل هستند.

بسیاری از مسئولان دانشگاه‌ها، از جمله دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک، پلیس را برای سرکوب اعتراضات فراخوانده‌اند.

جو بایدن نیز سرانجام روز پنج‌شنبه سکوت خود را در قبال اعتراض دانشجویان و خشونت‌های صورت گرفته شکست و گفت آمریکایی‌ها حق اعتراض دارند، اما حق ندارند خشونت بورزند.

او در کاخ سفید گفت: «تخریب اموال یک اعتراض مسالمت آمیز نیست. این کار خلاف قانون است. خرابکاری، تجاوز، شکستن شیشه‌ها، تعطیلی دانشگاه‌ها، اجبار به لغو کلاس‌ها و مراسم فارغ التحصیلی، اعتراض مسالمت‌آمیز نیست.»

بایدن، که به دنبال پیروزی مجدد بر دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه خود در ماه نوامبر است، در مواجهه با انتقادها از هر دو جناح چپ و راست، رویکری محتاطانه را در پیش گرفته است.

خشونت در محوطه دانشگاه

در دانشگاه یو سی ال ای، پلیس بارها از تظاهرکنندگان خواست منطقه اعتراضی را که میدانی مرکزی به اندازه یک زمین فوتبال را اشغال کرده بود، تخلیه کنند.

صدای ده‌ها انفجار مهیب ناشی از شلیک نارنجک‌های شوک‌آوردر محوطه دانشگاه شنیده شد. تا صبح، میدان پر از زباله‌های کمپ ویران‌شده بود: چادر، پتو، ظروف غذا، پرچم فلسطین و کلاه‌های ایمنی.

در پورتلند، اورگان، پلیس صبح پنجشنبه وارد کتابخانه دانشگاه ایالتی پورتلند شد، جایی که تظاهرکنندگان از روز دوشنبه در آنجا بست نشسته بودند. چند ده نفر از معترضان از ساختمان بیرون دویدند و با عجله به سوی گروهی از افسران ضد شورش هجوم بردند، اما به‌سرعت دستگیر شدند.

در نیوهمپشایر، پلیس حدود ۱۰۰ معترض را در طول شب و در جریان حوادث جداگانه‌ای در دانشگاه دارتموث و دانشگاه نیوهمپشایر دستگیر و کمپ‌های آنها را متلاشی کرد.

تظاهرات در دانشگاه با اعتراضاتی متقابل مواجه شد که دانشجویان هوادار فلسطین را به یهودستیزی متهم می‌کند.

طرفداران فلسطین، از جمله برخی یهودیان مخالف اقدامات اسرائیل در غزه، می‌گویند که به دلیل انتقاد از دولت اسرائیل و ابراز حمایت از حقوق بشر، به ناحق یهودی‌ستیز خوانده شده‌اند.

اقدام پلیس در یوسی ال ای یک روز پس از درگیری‌های خشونت‌آمیز

دانشگاه یو سی ال ای، کلاس‌های روز چهارشنبه را به دنبال درگیری شدید بین ساکنان کمپ اعتراضی و گروهی از تظاهرکنندگان نقابدار که اواخر سه شنبه شب به آنجا حمله کردند، لغو کرده بود.

ژن بلاک، رییس این دانشگاه در بیانیه‌ای کتبی گفت که مقام‌ها اجازه دادند کمپ برای چند روز در محوطه دانشگاه بماند زیرا در ابتدا صلح‌آمیز بود، اما درگیری با جمعیت طرفدار اسرائیل به وضوح دانشجویان را در معرض آسیب قرار داد.

بلاک درباره کمپ دانشجویان معترض گفت: «این اقدام به شرایط ناامن در محوطه دانشگاه ما منجر شد و به توانایی ما برای انجام مأموریت آسیب زد. چنین کاری باید پایان بیابد.»

مقام‌های دانشگاه یو سی ال ای گفتند که پردیس این دانشگاه با نزدیک به ۵۲ هزار دانشجو، جز برای برخی امور ضروری و محدود در روزهای پنج‌شنبه و جمعه بسته خواهد ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا