جهان

بایدن: در پی گزارش درباره نسل‌کشی اویغورها باید چین را پاسخگو کرد

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در پی انتشار گزارش سازمان ملل متحد درباره نسل‌کشی اویغورها در منطقه سین ‌کیانگ(ترکستان شرقی) بر ضرورت پاسخگو کردن پکن در این‌ رابطه تاکید کرد.

در همین راستا آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پنج‌شنبه 10 شهریور ضمن تحسین کردن گزارش سازمان ملل متحد در این‌باره خواستار پاسخگو کردن چین در ارتباط با جنایت «نسل‌کشی» شد که این کشور علیه اقلیت اویغور‌های مسلمان مرتکب می‌شود.

بلینکن در بیانیه‌ای گفت: «این گزارش نگرانی‌های ما را درباره تداوم نسل‌کشی و جنایت‌های ضدبشری که مقامات چینی علیه ایغورها مرتکب می‌شوند، تجدید و تعمیق می‌کند.»

سازمان ملل متحد در گزارشی را که از مدت‌ها پیش انتظار آن می‌رفت درباره ادعاهایی مبنی بر نقض‌ گسترده حقوق بشر در اقلیم ترکستان شرقی منتشر کرد که دولت چین را به «نقض‌ مکرر خطرناک حقوق بشری» علیه اقلیت مسلمان اویغور متهم می‌کند.

در این گزارش به نقض‌ گسترده صورت گرفته علیه مسلمانان اویغور و دیگر اقلیت‌های نژادی پرداخته شده است.

کارشناسان سازمان ملل اما گفته‌‌اند دلایل موثقی درباره ارتکاب اعمال شکنجه در این اقلیم علیه اقلیت اویغور‌ها یافته‌اند که احتمالا «جنایت علیه بشریت» تلقی می‌شود.

در این گزارش که بنا به درخواست دفتر میشل باشله، کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد تهیه شده آمده است که زندانیان در معرض «روش‌هایی از بدرفتاری» شامل آزار جنسی و انواع خشونت قرار گرفته‌اند.

اما مقامات چینی همواره محتوای این‌گونه گزارش‌های بین‌المللی را تکذیب کرده‌ و مدعی شده‌اند که این اقدامات آنها با هدف ریشه‌کنی افراطی‌گری و پیشگیری از تروریسم صورت می‌گیرد.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا