ایرانجهان

وزارت خارجه آلمان: درباره احتمال تمدید تحریم‌ موشکی ایران، با فرانسه و بریتانیا در تماسیم

کریستین واگنر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان،گفته با توجه به اینکه ایران در ماه‌های اخیر برنامه اتمی خود را بر خلاف برجام توسعه داده، آلمان درباره احتمال تمدید تحریم‌ موشکی جمهوری اسلامی با فرانسه و بریتانیا در حال رایزنی است.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان با اشاره به اینکه براساس یکی از بندهای غروب برجام تحریم موشک‌های بالستیک ایران روز ۲۶ مهر پایان می‌یابد، تصریح کرد: «درباره اینکه چه اقدامی در این خصوص انجام خواهیم داد در حال رایزنی هستیم.»

او با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر برنامه هسته‌ای خود را برخلاف توافق برجام توسعه داده است، گفت: «ما به عنوان طرف‌های برجام بر اساس قطعنامه شورای امنیت تعهداتی را برعهده داریم که باید به آنها عمل کنیم.»

توافق برجام شامل یک سری از لغو محدودیت‌ها موسوم به «بندهای غروب» است که بر اساس آن، قرار است محدودیت‌ها علیه جمهوری اسلامی کاهش یابد، اما از آن زمان جمهوری اسلامی این توافق را به طور گسترده نقض کرده است.

جمهوری اسلامی میزان مجاز ۳/۶۷ درصد غنی‌سازی مندرج در برجام را رعایت نکرده و اکنون در حال غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۶۰ درصدی است.

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی بر اساس قطعنامه سازمان ملل متحد که توافق برجام را تایید کرده بود، قرار است در ۲۶ مهر سال جاری منقضی شود.

این تحریم‌ها برای آن وضع شده که تهران فعالیتی در راستای توسعه موشک‌های بالیستیک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای انجام ندهد. همچنین این تحریم‌ها جمهوری اسلامی را از خرید و فروش یا انتقال پهپادها و اجزای آن که قادر به پرواز بیش از ۳۰۰ کیلومتر است، منع کرده است.

این تصمیم کشورهای اروپایی در حالی است که در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌هایی برای دستیابی به یک «توافق موقت» میان تهران و واشینگتن به وجود آمده بود، اما آمریکا چنین توافقی را تکذیب کرد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا