خاورمیانهسیاست

حمله بی سابقه و “شب جهنم”؛ اسرائیل همزمان ۱۶۰ هواپیما بلند کرد

بر اساس گزارش رسانه‌های بین‌المللی، بیش از ۱۶۰ هواپیمای نیروی هوایی اسرائیل همزمان حملات هوایی گسترده ای را به شبکه تونل زیرزمینی حماس در غزه انجام دادند.

چهارمین روز جنگ بین اسرائیل و حماس، که نوار غزه را کنترل می کند، از نظر جنگ و ویرانی مرگبارترین روز بود. بر اساس گزارش رسانه‌های بین‌المللی، بیش از ۱۶۰ هواپیمای نیروی هوایی اسرائیل همزمان حملات هوایی گسترده ای را به شبکه تونل زیرزمینی حماس در غزه انجام دادند. هرگز در درگیری های اسرائیل و فلسطین به طور همزمان از این تعداد جنگنده استفاده نشده است.

ارتش اسرائیل می گوید بیش از ۴۵۰ موشک در طول ۴۰ دقیقه عملیات هوایی به سمت شمال غزه شلیک شده است. هدف این حملات شبکه ای از تونل های زیرزمینی بود که “فعالیت استراتژیک” حماس قلمداد می شد. در همین زمان، منازل، مقرها، انبارهای موشکی زیرزمینی، کارگاه‌های ساخت موشک و سایر اهداف رهبران جناح نظامی – سیاسی حماس، از جمله خانه اسماعیل هنیه رهبر حماس مورد حمله قرار گرفتند.

علاوه بر حملات هوایی، تانکها، توپها و پیاده نظام اسرائیل به شدت به اهداف حماس در مرز غزه شلیک کردند. ارتش اسرائیل می گوید نیروهای زمینی از مرز نوار غزه عبور نکرده اند. در این حمله در مجموع بیش از ۵۰۰ گلوله توپ شلیک شد.

مقامات بهداشتی در گروه حماس، که نوار غزه را کنترل می کند، می گویند افراد زیادی زخمی و کشته شده اند. تاکنون مرگ ۱۴۹ نفر تأیید شده است که اغلب آنها از اعضای ارشد حماس هستند. مجروحان زیادی شب گذشته در بیمارستان بستری شدند. ساکنان غزه حوادث شب گذشته را “شب جهنم” می خوانند و در شبکه های اجتماعی می نویسند که هرگز حمله اسرائیل را در چنین مقیاسی ندیده اند.

اسماعیل هنیه رهبر حماس در حال حاضر به همراه نزدیکانش در قطر به سر می برد. نیروی هوایی اسرائیل خانه وی را در نزدیکی اردوگاه پناهندگان شاتی در حومه غزه تخریب كرد. گفته می شود ارتش اسرائیل ابتدا با کمک تانک ها و نفربرهای زرهی گروه های نظارتی حماس را به میدان کشاند. آنها به محض اینکه کمی فعالیت نشان دادند، ارتش اسراییل محل آنها را شناسایی و توسط موشک از هوا مورد اصابت قرار دادند.

حماس به شلیک موشک به خاک اسرائیل ادامه می دهد و طبق آخرین اطلاعات، تاکنون حدود ۲۰۰۰ (دو هزار) موشک شلیک شده است. بسیاری از آنها توسط سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین خنثی شدند و بسیاری از موشکها به هدف نرسیدند و در غزه یا در بیابان اسرائیل فرود آمدند. شب گذشته حماس سعی کرد با موشک های ۲۲۰ کیلومتری عیاش فرودگاه ایلات اسرائیل را هدف قرار دهد که خنثی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا