جهان

اعتراضات روز کارگر زیر سایه کرونا؛ بالکن‌ها و محیط مجازی جایگزین خیابان‌ها

شیوع ویروس کرونا در سطح جهانی و عدم برگزاری مراسمات و اعتراضات خیابانی به مناسبت اول ماه مه، موجب شکل‌گیری نخستین اعتراضات مجازی روز کارگر در سطح جهان شد.

در حالی که نیمی از جمعیت کره زمین خود را در خانه ها قرنطینه کرده، تظاهرات و اعتراض خیابانی به مناسبت روز جهانی کارگر جای خود را به  شبکه‌های اجتماعی و بالکن‌ خانه‌ها داده است.

در فرانسه که برگزاری راهپیمایی و اعتراضات اول ماه مه، سنتی پر اهمیت برای اتحادیه‌های کارگری، هنرمندان و جریانهای سیاسی چپ به شمار می رود، برای نخستین بار از زمانی که به خاطر جنگ‌های هندوچین و الجزایر در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی ممنوعیت تظاهرات اعمال شده بود، بار دیگر برگزاری راهپیمایی روز کارگر ممنوع می شود.

اتحادیه های کارگری در فرانسه کمپینی به را انداخته و از مردم خواسته‌بودند این روز را با برگزاری آنلاین کنفرانس‌ها و کنسرت‌ها زنده نگه دارند.

همچنین خواسته شده بود که با انتشار عکس‌های اعتراضی در رابطه با این روز در شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی را به این موضوع اختصاص دهند.

از دیگر ابتکارات این کمپین این بود که از مردم دعوت شده بود تا با به هم زدن قابلمه‌ها و ایجاد سرو صدا از روی بالکن ها اعتراض خود را به شرایط کار کارگران و نابرابری اقتصادی نشان دهند.

با این حال در برخی از کشورها، گروهها و فعالان کارگری تلاش کردند که برای راهپیمایی روز کارگر به خیابان بیایند.

در فیلیپین، گروههای کوچکی که خواستار کمک‌های دولتی، بهبود شرایط کاری و ایمنی محل کار بودند به خیابان آمدند که پلیس ۳ نفر از آنها را بازداشت کرد.

در یونان، اتحادیه «پی.ای.ام.او» وابسته به کمونیست‌ها، در حالی که دولت خواستار به تعویق انداختن تمام راهپیمایی ها تا ۹ مه شده بود،  در برابر پارلمان دست به تجمع زدند و به طرزی بسیار منظم سرود «بلا چاو» را خواندند. 

این تجمع در حالی با شرکت صدها تظاهرکننده صورت گرفت که به منظور رعایت فاصله فیزیکی با ایستادن بر روی علائم قرمزی که روی زمین به فاصله یک متر از هم جدا شده بود و با صورتهای پوشانده شده با پارچه‌های قرمز یا ماسک، همراه بود.

اما در آلمان، ۵ هزار پلیس در برلین مستقر شده‌بودند تا مانع تجمع یک گروه ۲۰ نفره شوند. البته طبق گزارشها حضور گسترده پلیس به این دلیل صورت گرفته که جریان‌های اولترا چپ و راست گرایان افراطی و همچنین معتقدان به نظریه توطئه که مخالف قرنطینه هستند، قصد برگزاری راهپیمایی داشته اند.

در الجزایر و اندونزی نیز راهپیمایی روز کارگر لغو شده بود و فعالان کارگری به کارزارهای مجازی رو آورده‌ بودند.

در ایتالیا که بیشترین قربانی ویروس کرونا در اروپا را داراست، راهپیمایی برگزار نشد اما طبق یک سنت، کنسرت بزرگی که هر ساله اجرا می شود، برگزار و بطور زنده از تلویزیون برای همه ایتالیایی ها پخش خواهد شد.

شیوع جهانی ویروس کرونا که باعث تعطیلی بسیاری از مشاغل شده در دو ماه اخیر به بیکاری گسترده در سطح جهان تبدیل شده و اکنون بیش از پیش اهمیت حقوق کارگران و آسیب‌پذیری آنان را در بحران‌های بهداشتی و اقتصادی پیش چشم جهانیان نشانده است.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا