جهان

منتقد برجسته جنگ روسیه علیه اوکراین به 25 سال زندان محکوم شد

ولادیمیر کارا مورزا جونیور، از چهره‌های مشهور مخالف دولت روسیه و منتقد برجسته حمله این کشور به اوکراین، روز دوشنبه توسط دادگاهی در مسکو به جرم «خیانت به مملکت» به 25 سال زندان محکوم شد.

به گزارش «آسوشیتدپرس»، این روزنامه‌نگار و کنش‌گر سیاسی که دو بار از مسمومیت‌هایی که مقامات روسیه را مقصر آنها می‌داند، جان سالم به در برده است، اتهامات علیه خود را به مجازات به دلیل ایستادگی در برابر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه تعبیر و آن را رد کرد، و روند محاکمه خود را به محاکمه‌های فرمایشی دوران دیکتاتوری استالین در شوروی سابق تشبیه کرد.

اتهامات علیه کارا مورزا، که یک شهروند دوگانه روسی-بریتانیایی است، و از زمان بازداشت در یک سال پیش پشت میله‌های زندان به سر می‌برد، ناشی از سخنرانی ماه مارس 2022 وی در مجلس نمایندگان ایالت آریزونای آمریکا است، که طی آن کارا مورزا تهاجم روسیه به اوکراین و مسائل دیگر را محکوم کرد.

به گفته وی: «میلیون‌ها نفر در کشور من وجود دارند که از اساس با هر چیزی که رژیم پوتین آن را نمایندگی می‌کند و هوادار آن است، از دزدی و دزدسالاری گرفته تا سوء استفاده‌ها، سرکوب‌ها و جنایات علیه بشریت، مخالفند و آن را رد می‌کنند

چند روز پس از تهاجم روسیه به اوکراین، دستگاه قضایی این کشور قانونی را تصویب کرد که بر مبنای آن انتشار «اطلاعات نادرست» درباره ارتش روسیه جرم‌انگاری می‌شود. مقامات مسکو از این قانون برای ساکت کردن منتقدان علیه آنچه کرملین «عملیات نظامی ویژه» خود در اوکراین می‌نامد استفاده کرده‌اند.

دادگاه ابتدا کارا مورزا را به انتشار «اطلاعات نادرست» درباره ارتش متهم کرد، اما بعداً اتهام همکاری با یک «سازمان نامطلوب»، که یک جرم کیفری محسوب می‌شود، و «خیانت به مملکت» نیز به اتهام اولیه اضافه کرد.

به گفته آسوشیتدپرس، نهادهای مدافع حقوق بشر و دولت‌های غربی حکم دادگاه روسیه علیه کارا مورزا را محکوم کردند و خواستار آزادی او شدند. عفو بین‌الملل اعلام کرد این کنش‌گر 41 ساله به خاطر ایستادگی بر اعتقاداتش به زندان می‌رود.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا