ایران

گزارش فایننشال تایمز از نفوذ اطلاعاتی اسرائیل در ایران: ترس و بی‌اعتمادی در جمهوری اسلامی

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی با اشاره به ترس مقام‌های ایران از ادامه اقدام‌های اسرائیل در داخل خاک ایران به نقل از یک سیاستمدار اصلاح‌طلب در ایران نوشت به نظر می‌رسد اسرائیل برای انجام آزادانه عملیات خود یک سازمان گسترده در ایران ایجاد کرده است.

فایننشال تایمز به نقل از این سیاستمدار اصلاح‌طلب، که به نام او اشاره‌ نشده، نوشت: «به نظر می‌رسد اسرائیل یک سازمان گسترده در تهران ایجاد کرده و آزادانه عملیات خود را انجام می‌دهد.»

این سیاست‌مدار اصلاح‌طلب افزود: اسرائیل به وضوح در حال هدف قرار دادن تصویر «بسیار امن» ایران است تا تصویر چنین اقتداری را در چشم مردم خدشه‌دار کند.

این گزارش که با عنوان «حمله‌های اسرائیل برانگیزنده ترس و بی‌اعتمادی در ایران» منتشر شده، دیدار اخیر وزیر اطلاعات ایران و رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و وعده این دو سازمان برای افزایش همکاری‌های امنیتی را نشان‌دهنده «اضطراب در بالاترین سطوح حکومتی» جمهوری اسلامی درباره افزایش اقدام‌های اسرائیل در خاک ایران ارزیابی کرد.

با وجود ادامه حمله‌های اسرائیل، یک منبع آگاه از تحولات داخلی حکومت ایران به فایننشال تایمز گفت که سیاست‌ مقام‌های جمهوری اسلامی این است که همچنان از طریق نیروهای نیابتی اقدام کرده و خود آغاز کننده درگیری علیه اسرائیل نباشند.

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: «اسرائیل به ایران چنگ و دندان نشان می‌دهد، اما دندان آنها در حدی تیز نیست که بخواهند به ایران حمله کنند.»

طی ۱۲ سال اخیر، جمهوری اسلامی اسرائیل را به حذف فیزیکی پنج مقام هسته‌ای خود متهم کرده که جدیدترین مورد آنها کشتن محسن فخری‌زاده، عضو ارشد سپاه پاسداران و از مقام‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران، در عملیاتی پیچیده و با استفاده از اسلحه خودکار در آذر ۱۳۹۹ بود.

دستگاه اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی همچنین معتقد است که اسرائیل اسناد محرمانه هسته‌ای را به سرقت برده و به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کرده است.

در یکی از این موارد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، نیز به آن اشاره کرده بود، در ۱۱ بهمن سال ۱۳۹۶، ماموران موساد در یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های تاریخ این سازمان بخش انبوهی از اسناد هسته‌ای ایران را از ۳۲ گاوصندوق بزرگ در انباری در حومه تهران به سرقت بردند.

مقام‌های اسرائیلی تاکید کرده‌اند برای اقدام علیه ایران در انتظار تایید آمریکا نخواهند ماند. هفته گذشته مشاور امنیت ملی اسرائیل، پس از دیدار با جو بایدن در اورشلیم تاکید کرد اسرائیل آن گونه که صلاح می‌داند، حتی در داخل ایران برای مقابله با تهدید جمهوری اسلامی به اقدام مستقیم دست می‌زند و از اعلام اختلاف نظر با آمریکا در این زمینه ابایی ندارد.

ایال هولاتا، در مصاحبه با کانال ۱۳ این کشور گفت: «ما ابایی نداریم که به آمریکایی‌ها بگوییم که با آنها اختلاف نظر داریم، یا حتی در داخل ایران دست به اقدام می‌زنیم. اسرائیل بر اساس آنچه صلاح می‌بیند عمل می‌کند.»

مشاور امنیت ملی اسرائیل افزود: «ما در سال اخیر اقدام‌های زیادی در داخل ایران انجام داده‌ایم و آمریکا هم از ما حمایت می‌کند. ما منطقی و مسئولانه عمل می‌کنیم و با این وجود همه می‌توانند ببینند که این امر به رابطه رییس‌جمهوری آمریکا با اسرائیل آسیبی نمی‌زند.»

هولاتا خاطرنشان کرد: «بایدن همواره گفته است که راه‌حل دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد، اما اگر راه‌کار دیگری نبود علیه ایران اقدام نظامی خواهد کرد. من این را از رییس‌جمهوری آمریکا شنیده‌ام. یکی دیگر از حرف‌های مشهور او این است که قدرت‌ها جهانی بلف نمی‌زنند، درنتیجه این حرف باید جدی گرفته شود.»

نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، نیز ماه گذشته پیش از کنار رفتن از سمت خود با تاکید بر مقابله کشورش با تهدید تهران گفت اسرائیل دیگر به جای توجه به نیروهای نیابتی ایران، این بار به طور مستقیم جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است.

بنت گفت: «ما دیگر با پاهای اختاپوس که همان نیروهای نیابتی ایران هستند، بازی نمی‌کنیم. ما با هدف قرار دادن سر اختاپوس معادله تازه‌ای را رقم زده‌ایم.»

فاینشنال تایمز خاطرنشان کرد نفوذ اسرائیل در ایران به حدی واضح شده که حتی تحلیل‌گران اصول‌گرا نیز به صراحت خواستار یافتن چاره‌ای برای این مساله شده‌اند.

علاوه بر کشته شدن نیروهای سپاه پاسداران در حمله‌های منتسب به اسرائیل به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه، کشته شدن مقام‌های نظامی و مرتبط با صنایع نظامی ایران نیز ادامه دارد که از جدیدترین این موارد می‌توان به کشته شدن یک مهندس تاسیسات پارچین و کشته شدن یک مقام نظامی در حین انجام ماموریت در سمنان اشاره کرد.

ماه گذشته نیز یک حمله سایبری که به اسرائیل نسبت داده شده به صورت موقت روند تولید کارخانه‌های فولاد ایران را مختل کرد.

در مقابل، چند حمله سایبری، که به ایران نسبت داده شده‌اند، علیه اسرائیل صورت گرفته که از جدیدترین موارد آنها می‌توان به پخش اشتباه آژیر خطر در غرب اورشلیم در ماه گذشته و نیز دسترسی یافتن هکرهای ایرانی به اطلاعات ۳۰۰ هزار اسرائیلی در چند وب‌سایت مشهور گردشگری اسرائیل اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا