ایرانجهان

رویترز: دیپلمات‌های اروپا به ایران گفته‌اند قصد دارند تحریم‌های موشکی ایران را حفظ کنند

خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داددیپلمات‌های اروپایی به ایران گفته‌اند که قصد دارند تحریم‌های اتحادیه اروپا در ارتباط با موشک‌های بالستیک را که قرار است ۲۶ مهر منقضی شود، حفظ کنند.

این منابع آگاه به سه دلیل برای حفظ تحریم‌های موشکی ایران اشاره کرده‌اند، که عبارتند از:استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین،احتمال انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه ومحروم کردن جمهوری اسلامی از مزایای برجام به دلیل نقض آن.

یک دیپلمات اروپایی به رویترز گفت اتحادیه اروپا به وضوح به ایران اعلام کرده که قصد دارد تحریم‌ها را نگه دارد. حالا پرسش این است که ایران ممکن است چه گام‌های تلافی‌جویانه‌ای بردارد و چگونه باید این اقدام‌های احتمالی را پیش‌بینی کرد.

یک مقام ایرانی به رویترز گفت انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در دیداری که ۳۱ خرداد با علی باقری در دوحه برگزار کرد، موضوع حفظ تحریم‌های اتحادیه اروپا را مطرح کرد، اما علی باقری از بحث کردن در این مورد خودداری کرد.

یک مقام دیگر ایرانی نیز در گفت‌وگو با رویترز احتمال باقی ماندن تحریم‌های اتحادیه اروپا را رد کرد و گفت تهران صرفنظر از تحریم‌های غرب، سال‌هاست که برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود را پیش می‌برد.

وزارت خارجه بریتانیا در پاسخ به رویترز از اظهارنظر درباره احتمال باقی ماندن تحریم‌های جمهوری اسلامی خودداری کرد، اما گفت گفت‌وگوهای دوحه گستره وسیعی از نگرانی‌های مربوط به رفتارهای ایران، از جمله گام‌های تنش‌زای هسته‌ای آن را پوشش داده است.

یک دیپلمات اروپایی دیگر نیز به رویترز گفت انریکه مورا زمینه‌سازی حقوقی برای حفظ تحریم‌های ایران را آغاز کرده است. او گفت برداشتن تحریم‌ها در صورتی است که مفاد قطعنامه شورای امنیت درباره برجام مورد احترام قرار می‌گرفت، اما چنین چیزی صورت نگرفت و اروپا دارد برای ایران مشخص می‌کند که تحریم‌ها پابرجا خواهد بود.

در حالی که این تصمیم باید به تایید ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا برسد، دو منبع آگاه به رویترز گفتند این موضوع هنوز به اطلاع همه کشورهای عضو این اتحادیه نرسیده است.

گزارش رویترز در حالی منتشر می‌شود که سازمان‌های اطلاعاتی برخی کشورهای اروپایی بر این عقیده‌اند که جمهوری اسلامی در سال گذشته میلادی به طور غیرقانونی به دنبال دستیابی به فناوری سلاح‌های هسته‌ای بوده است.

این سازمان‌های اطلاعاتی نتایج یافته‌های خود در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۳ را منتشر کرده‌اند و طبق آنچه موسسه تحقیقات رسانه خاورمیانه اعلام کرده، در گزارش این سازمان‌ها، به موارد ظن‌برانگیز از تلاش تهران برای دست‌یابی به سلاح کشتار جمعی اشاره شده است.

بر اساس این گزارش، دستگاه‌های اطلاعاتی آلمان ، هلند سوئد و امریکا می‌گویند تهران خود را برای آزمایش نخستین سلاح هسته‌ای آماده می‌کند.

بنابر این گزارش، در بحبوحه افزایش تهدید هسته‌ای جمهوری اسلامی، استراتژی دولت جو بایدن در قبال ایران تغییر کرده و از «پیشگیری» به «مهار» هسته‌ای تهران رسیده است.

این در حالی است که هم‌اکنون نیز با وجود تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی، تهران به صادرات مقادیر قابل توجهی از نفت خام ایران ادامه می‌دهد و در صورت انعقاد یک توافق احتمالی جدید نیز وضعیت اقتصادی ایران بهبود می‌یابد.

‌از سوی دیگر، آنتونی بلینکن،‌ وزیر خارجه آمریکا، چهارشنبه گفت که توافق جدید هسته‌ای با ایران روی میز قرار ندارد و ضمن رد توافق احتمالی با جمهوری اسلامی در آینده نزدیک افزود آمریکا همچنان مسیرهای دیپلماتیک را در این زمینه دنبال خواهد کرد. او از ایران خواست اقداماتی نکند که تنش‌ها را تشدید کند.

اواسط خرداد، رافائل گروسی، مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در آخرین گزارش خود به شورای حکام آژانس اعلام کرد که آژانس از دو سال و سه ماه پیش تاکنون قادر به انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی منطبق با برجام نبوده است.

او همچنین گفت که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در سه ماه گذشته بیش از یک چهارم افزایش یافته که این ذخایر شامل اورانیوم با غنای ۲۰ درصد به حدود ۵۰۰ کیلوگرم و دخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد به میزان ۱۰۰ کیلوگرم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا