جهان

ناتو: جنگ روسیه در اوکراین ممکن است سال‌ها طول بکشد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانیتک شمالی یا ناتو، روز شنبه گفته است، جنگ روسیه در اوکراین ممکن است سال‌ها طول بکشد.

دبیرکل ناتو با این حال تاکید کرده است، عرضه تسلیحات پیشرفته به سربازان اوکراینی شانس آزادسازی منطقه دونباس از کنترل روسیه را افزایش می‌دهد.

ینس استولتنبرگ در مصاحبه با روزنامه «بیلد» آلمان تصریح کرد، ما باید برای این واقعیت آماده شویم که ممکن است (جنگ در اوکراین) سال‌ها طول بکشدما نباید دست از حمایت از اوکراین برداریم. حتی اگر هزینه‌های آن بالا باشد، نه تنها هزینه حمایت نظامی، بلکه حتی افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی را درپی داشته باشد.

ینس استولتنبرگ در اوایل هفته گذشته گفته بود احتمالا در نشست سران ناتو در مادرید در اواخر ماه میلادی جاری بر سر بسته کمکی برای اوکراین موافقت خواهد شد تا به انتقال تسلیحات قدیمی دوران شوروی این کشور به تجهیزات با استاندارد ناتو کمک شود.

در همین زمینه، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز یک روز پس از سفر خود به اوکراین روز شنبه گفت، روس‌ها در حال پیشروی در اوکراین هستند، «برای ما حیاتی است که آنچه را که می‌دانیم درست است نشان دهیم، و آن این است که اوکراین می‌تواند در (این جنگ) پیروز شود و پیروز خواهد شد

بوریس جانسون اضافه کرده است، بسیار مهم است که نشان دهیم برای مدت طولانی با آنها هستیم و مقاومت استراتژیک مورد نیاز آنها را به برایشان فراهم می‌کنیم.

رهبران چهار کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا و رومانی روز پنجشنبه برای «اعلام حمایت و همبستگی» با اوکراین، با رئیس‌جمهوری این کشور در کی‌یف دیدار کردند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین امیدوار است که سفر سران اروپایی نتیجه‌ای درپی داشته باشد و تسلیحات و تجهیزات بیشتری در اختیار اوکراین قرار بگیرد تا بتواند مناطق اشغالی این کشور را از روسیه بازپس بگیرد.

در همین حال، مقام‌های اوکراینی روز شنبه گفتند که روسیه در حال اعزام بخش قابل توجهی از نیروهای ذخیره خود از سایر مناطق نبرد به سیورودونتسک است تا بر این شهر جبهه شرقی به‌طور کامل مسلط شود.

ولودیمیر زلنسکی روز شنبه در سفری کم‌سابقه به جبهه جنوبی کشور رفت و برای نخستین‌بار از شهر جنگ‌زده میکولایف بازدید کرد.

در همین حال، سازمان ملل متحد روز ۲۷ خرداد هشدار داد که ادامه جنگ روسیه در اوکراین می‌تواند زمین را به «جهنمی» برای مردم همه کشورها مبدل کند، زیرا بی‌شک قحطی و گرسنگی در پی خواهد داشت.

روسیه حمله نظامی خود به اوکراین که از پنجم اسفند پارسال شروع شده است را «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد. آمریکا و کشورهای اروپایی در واکنش به حمله نظامی روسیه به اوکراین٬ تاکنون چندین دور تحریم علیه مسکو اعمال کرده‌اند.

رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا