ایرانجهان

شبکه‌ مدافعان کارتونیست‌ها: ایران برای انحراف توجهات از جنایاتش شارلی ابدو را تهدید می‌کند

شبکه‌ جهانی دفاع از حقوق کارتونیست‌ها با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی در آزار، حبس، دچار معلولیت کردن و کشتن هنرمندان، روزنامه‌نگاران، دانشگاهیان و ورزشکاران در داخل و خارج کشور، گفت رژیم ایران با هدف منحرف کردن توجهات جهانی از سوابق خود، شارلی ابدو را تهدید می‌کند.

شبکه‌ جهانی دفاع از حقوق کارتونیست‌ها در بیانیه‌ای تهدیدهای حکومت ایران علیه شارلی ابدو را قابل پیش‌بینی خوانده و تاکید کرد انتشار یک کاریکاتور، چیزی نیست که دربرگیرنده خشونت باشد.

این بیانیه خاطرنشان کرد: کاریکاتورهای خامنه‌ای که شارلی ابدو در محکومیت سانسور، مردسالاری، اعدام و خشونت پلیس منتشر کرده، از نوع همان کارهایی است که در اکثر نشریه‌های اروپایی منتشر می‌شود.

از سوی دیگر، عبیر السهلانی، نماینده سوئد در پارلمان اروپا، در توییتی نوشت: «زمان آن فرا رسیده که اتحادیه اروپا بگوید بس است و رژیم ایران دیگر جایی در اینجا ندارد.»

این نماینده سوئد در پارلمان اروپا تهدیدات جمهوری اسلامی علیه فرانسه به دلیل کاریکاتورهای نشریه شارلی ابدو را مضحک خواند و افزود که این تهدیدها نشان می‌دهد، «آخوندها چقدر ترسیده‌اند.» او ابراز امیدواری کرد تهدیدهای جمهوری اسلامی چشمان سیاستمداران اروپایی را بیشتر باز کند.

عبیر السهلانی خواستار اخراج سفرای ایران از اتحادیه اروپا، تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران، جلوگیری از فعالیت لابی‌گران جمهوری اسلامی در بروکسل و تحریم خانواده مقامات جمهوری اسلامی که در اروپا زندگی می‌کنند، شد.

در همین حال، دادستانی پاریس تایید کرد که تحقیقات درباره حمله سایبری به وب‌سایت نشریه شارلی ابدو آغاز شده است. بر اساس گزارش‌ها، این وب‌سایت روز پنجشنبه هک شده و بخش فروش آنلاین آن از دسترس خارج شده است. این حمله پس از انتشار کاریکاتورهای این نشریه درباره خامنه‌ای انجام شده است.

با این حال، ابراز خشم مقامات جمهوری اسلامی از انتشار کاریکاتورهای خامنه‌ای ادامه دارد. حسین امیرعبدالهیان در تماس با وزیر خارجه پاکستان، انتشار کاریکاتورهای خامنه‌ای در نشریه شارلی ابدو را «توهین به مقدسات» خواند و گفت «لابی» اسرائیل در ورای اقدام این نشریه قرار داد. او افزود: «کشورهای اسلامی نباید اجازه دهند کشورهای غربی توهین به مقدسات را در دستور کار بگذارند.»

مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار علی خامنه‌ای، نیز در توییتی با اشاره به کاریکاتورهای نشریه شارلی‌ابدو درباره «پیامبر اسلام» نوشت که «اهانت» این نشریه به خامنه‌ای «که پرچمدار و تداوم‌بخش مکتب و راه پیامبر اسلام است، عجیب نیست».

حسن عاملی، امام جمعه اردبیل، نیز کاریکاتورهای پیشین نشریه شارلی ابدو درباره «پیامبر اسلام» و کاریکاتورهای جدید آن درباره علی خامنه‌ای را نشانه آن دانست که هر کس نسبت به خامنه‌ای «نظر بدی داشته باشد، در ردیف شارلی ابدو یعنی اهانت‌کننده به رسول خدا قرار گرفته است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا