جهانخاورمیانه

واشینگتن‌پست: دورنمای شکست حماس، حزب‌الله لبنان را با انتخاب‌های دشواری روبه‌رو کرده است

روزنامه واشینگتن‌پست در گزارشی درباره تشدید تنش‌ها در مرز اسرائیل و لبنان، به نقل از برخی تحلیلگران سیاسی نوشت که اظهارات مقام‌های اسرائیلی درباره گروه شبه‌نظامی حزب‌الله و همچنین دورنمای شکست حماس در غزه، حزب‌الله لبنان را در موقعیتی دشوار و انتخاب‌های سختی قرار داده است.

این روزنامه آمریکایی در این گزارش خود به نقل از محمد عبید، تحلیلگر سیاسی نزدیک به حزب‌الله نوشت: «مواضع شدید اسرائیل و دورنمای شکست قاطع حماس، حزب‌الله را با انتخاب‌های دشواری روبه‌رو کرده است.»

خبرنگار واشینگتن‌پست از جنوب لبنان گزارش داده که مردم این منطقه به این باور رسیده‌اند که احتمالا اسرائیل قصد دارد در نهایت خود را از شر حضور شبه‌نظامیان حزب‌الله در امتداد مرز شمالی خود با لبنان خلاص کند.

اسرائیل تاکنون دو بار به لبنان حمله کرده و به مدت ۲۲ سال، بین سال‌های ۱۹۷۸ تا ۲۰۰۰ این کشور را اشغال کرده بود.

بر اساس گزارش واشینگتن‌پست، درگیری که اکنون به موازات درگیری اسرائیل و حماس در غزه، در امتداد مرز لبنان و اسرائیل به وجود آمده، به یک امر عادی تبدیل شده است.

در شش هفته گذشته هر روز حزب‌الله به اسرائیل و متقابلا اسرائیل به مواضع این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی حمله کرده است.

واشینگتن‌پست افزود: «اما دامنه و شدت درگیری به تدریج در حال افزایش است.»

این روزنامه برای نمونه به حمله روز شنبه جنگنده‌های اسرائیلی به یک کارخانه در شهر نبطیه لبنان، در ۱۲ مایلی شمال مرز اسرائیل اشاره کرده که بسیار فراتر از منطقه همیشگی درگیری‌ها واقع است.

همچنین به گزارش واشینگتن‌پست، در روزهای اخیر، هر دو طرف شروع به استفاده از سلاح‌های مرگبارتر کرده‌اند و در حالی که اسرائیل اکنون مرتبا جنگنده‌های خود را برای حمله به اهداف حزب‌الله می‌فرستد، حزب‌الله نیز در حال استقرار پهپادها و موشک‌های سنگین‌تر است.

این سازمان شبه‌نظامی که از سوی آمریکا و اسرائیل یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود، روز شنبه ادعا کرد که یک پهپاد اسرائیلی را سرنگون کرده، اما اسرائیل این ادعا را رد کرد.

اسرائیل بعدا در همان روز آنچه را که به عنوان یک سامانه موشکی پیشرفته زمین به هوا توصیف کرد، مورد حمله قرار داد.

مقامات اسرائیلی همچنین لحن اظهارات خود را علیه حزب‌الله تشدید کرده‌اند.

دانیل هاگاری، سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل هفته گذشته گفت: «شهروندان لبنان هزینه این بی‌تدبیری و تصمیم حزب‌الله برای دفاع از حماس-داعش را متحمل خواهند شد.»

او تاکید کرد که ارتش اسرائیل برای تغییر وضعیت امنیتی در مرز شمالی کشور برنامه‌های عملیاتی دارد.
واشینگتن‌پست که این تشدید تنش‌های پراکنده هنوز آتش یک جنگ تمام عیار را روشن نکرده است، اما نقض توافق ناگفته میان حزب‌الله و اسرائیل است.

آخرین جنگ این دو در سال ۲۰۰۶، بیش از ۱۲۰۰ نفر را در لبنان و ۱۶۵ نفر را در اسرائیل کشت.

هر دو طرف اکنون هشدار داده‌اند که هر درگیری تمام عیار بسیار ویرانگرتر خواهد بود و هر دو نشان داده‌اند که تمایلی به چنین جنگی ندارند.

واشینگتن‌پست به نقل از مردم عادی جنوب لبنان نیز نوشت که آنان اکنون مایل به جنگ دیگری نیستند و صلح می‌خواهند.

دیپلمات‌های عرب و غربی می‌گویند که مذاکرات فشرده‌ای در پشت صحنه برای جلوگیری از تکرار سال ۲۰۰۶ وجود دارد و از آن جا که لبنان در حال حاضر گرفتار بن‌بست سیاسی و در حال فروپاشی اقتصادی است، مشخص نیست که حزب‌الله بتواند حمایت مردم لبنان را در صورت وارد کردن آنها به درگیری پرهزینه دیگری حفظ کند.

اما به نوشته این روزنامه، این که اکنون می‌توان از یک جنگ بزرگ اجتناب کرد یا نه، مورد تردید است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا