جهان

جو بایدن: سخنانم درباره برکناری پوتین ابراز خشم اخلاقی بود، نه اعلام سیاست جدید آمریکا

بایدن که هفته گذشته ولادیمیر پوتین را به خاطر حمله به اوکراین و به ویژه هدف قرار دادن مناطق مسکونی و شهرهای اوکراین، جنایتکار جنگی خوانده بود. او در جریان سفر خود به لهستان روز شنبه نیز طی سخنانی پوتین را «قصاب» توصیف کرد و گفت که پوتین نمی‌تواند در قدرت بماند.

جو بایدن، رییس‌‌جمهوری آمریکا، گفت که سخنانش در لهستان مبنی بر اینکه «پوتین نمی‌تواند در قدرت بماند» ناشی از خشم احساسی بوده و نه اعلام تغییر سیاست آمریکا. بایدن همزمان تاکید کرد که از سخنان خود عقب‌نشینی نمی‌کند و پوتین با ادامه تهاجم به اوکراین منزوی‌تر خواهد شد.

بایدن که هفته گذشته ولادیمیر پوتین را به خاطر حمله به اوکراین و به ویژه هدف قرار دادن مناطق مسکونی و شهرهای اوکراین، جنایتکار جنگی خوانده بود. او در جریان سفر خود به لهستان روز شنبه نیز طی سخنانی پوتین را «قصاب» توصیف کرد و گفت که پوتین نمی‌تواند در قدرت بماند.

رییس‌جمهوری آمریکا پس از بازتاب سخنانش درباره ولادیمیر پوتین همان دو روز پیش گفت که خواستار تغییر رژیم در روسیه نبوده است.

با این حال واکنش‌های گسترده نسبت به پیامدهای سخنان بایدن از جمله احتمال تحریک پوتین به تشدید جنگ در اوکراین، رییس‌جمهوری آمریکا را واداشت تا روز دوشنبه توضیحات بیشتری درباره سخنان خود ارائه کند.

بایدن گفت که از سخنان خود درباره برکناری ولادیمیر پوتین عقب‌نشینی نمی‌کند و اضافه کرد که طی سخنرانی در لهستان خشم اخلاقی خود را ابراز کرده است و نه سیاست جدید ایالات متحده را و به خاطر این سخنان عذرخواهی نخواهد کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا بار دیگر تاکید کرد که ولادیمیر پوتین اگر همچنان به رویکرد تهاجمی خود علیه اوکراین ادامه دهد، بیش از پیش منزوی‌ خواهد شد.

بایدن گفت: سخنانم فقط بیانگر یک واقعیت ساده بود که نوع رفتار پوتین کاملا غیرقابل قبول است و راه مقابله با چنین رفتاری این است که ناتو را بیشتر تقویت کنیم و کاملا متحد نگه داریم و تا جایی که می‌توانیم به اوکراین کمک کنیم.

رییس‌جمهوری آمریکا با رد این نظر که ممکن است سخنانش درباره پوتین، با ایجاد واکنش‌هایی در میان برخی اعضای ناتو، این ائتلاف را تضعیف کند، گفت: ناتو هرگز و هرگز به اندازه امروز قوی نبوده است.

جو بایدن همزمان بار دیگر نسبت به استفاده روسیه از سلاح شیمیایی علیه اوکراین هشدار داد و افزود: در صورتی که ولادیمیر پوتین از سلاح شیمیایی در جنگ اوکراین استفاده کند، به آن پاسخ خواهیم داد اما اکنون چگونگی این پاسخ را نمی‌گویم.

این در حالی است که دو روز پیش نیز وزیر خارجه آمریکا در واکنش به سخنان جو بایدن در لهستان، اعلام کرد که آمریکا استراتژی برای تغییر رژیم در روسیه ندارد.

نماینده آمریکا در ناتو نیز درباره سخنان بایدن درباره پوتین به شبکه سی‌ان‌ان گفت که واشینگتن سیاست تغییر رژیم در روسیه را دنبال نمی‌‌کند.

در همین حال دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز دوشنبه در واکنش به سخنان رییس‌جمهوری آمریکا گفت که سخنان بایدن در مورد پوتین «بسیار هشداردهنده» و «توهین شخصی» بود.

پسکوف افزود که روسیه تنها زمانی از سلاح‌های هسته‌ای استفاده می‌کند که «تهدیدی برای موجودیت کشور» وجود داشته باشد.

کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بود که سخنان بایدن در ورشو به این معناست که پوتین «اجازه اعمال قدرت بر کشورهای همسایه یا منطقه» را ندارد.

امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه نیز روز یکشنبه به سخنان بایدن واکنش نشان داد و گفت که من از این عبارات استفاده نمی‌کنم و به صحبت با پوتین ادامه می‌دهم زیرا هدف این است تا جنگی را که روسیه در اوکراین به راه انداخته، بدون تشدید، متوقف کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا