خاورمیانه

پوتین، پایگاه‌های نظامی بیشتری در سوریه ایجاد می‌کند

رئیس جمهوری روسیه با صدور فرمانی به وزارت دفاع و وزارت خارجه این کشور اجازه داد تا با مقامات دمشق برای ایجاد پایگاههای نظامی بیشتر در خاک سوریه وارد مذاکره شوند.

این فرمان یک روز پس از آن امضا شد که ولادیمیر پوتین مقام الکساندر یفیموف، سفیر روسیه در دمشق را به «نماینده ویژه رئیس جمهور» در سوریه ارتقاء داد؛ اقدامی که از نظر تحلیلگران به روسیه اجازه می‌دهد تا قدرت خود را در سوریه تثبیت کند و مجاری عادی دیپلماتیک را دور بزند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به وزارت دفاع دستور داده است تا با دولت دمشق مذاکره کند تا اراضی‌ وسیعتر و املاک بیشتری برای پایگاه های نظامی روسیه در سوریه فراهم کند. بیان شده است که مسکو همچنین خواهان استفاده از فضای بیشتری در دریا نیز خواهد بود.

روسیه در حال حاضر دو پایگاه نظامی دائمی در سوریه دارد که عبارتند از پایگاه هوایی «همیمیم» در استان لاذقیه که حملات مرگبار علیه مناطق تحت کنترل مخالفان حکومت سوریه از آنجا انجام می شود و یک پایگاه دریایی در شهر طرطوس در ساحل دریای مدیترانه که به مدت ۴۹ سال اجاره شده است.

 

پایگاه هیمیمیم که  نیروی هوایی روسیه در آن مستقر است
از سوی دیگر ، اتحادیه اروپا تحریم های خود را علیه حکومت دمشق تمدید کرد. بیانیه روز پنجشنبه بروکسل در این باره، فشار شدید و خشونت علیه مردم غیرنظامی را دلیل این تصمیم دانست.
بندر تارتوس که نیروی دریایی روسیه در آن مستقر است

روسیه از سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی مداخله نظامی در جنگ سوریه را آغاز کرد، مداخله‌ای که عاملی تعیین کننده در حفظ حکومت بشار اسد و شکست مخالفان مسلح وی بوده است.

حملات هوایی روسیه طی ۵ سال گذشته در سوریه جان هزاران نفر را گرفته است. گروه‌های مدافع حقوق بشر نظامیان مسکو را متهم کرده‌اند که بطور عمد بیمارستان‌ها، مدارس و دیگر اماکن غیرنظامی را هدف قرار داده‌اند.

میشل باچله، دبیرکل سازمان ملل، در اوایل این ماه ضمن محکوم  کردن افزایش حملاتی که منجر به کشته‌شدن غیرنظامیان می‌شود، از افزایش هدف قرار گرفتن مناطق مسکونی در سوریه خبر داده بود.

همچنین سازمان ملل در گزارش اخیر خود روسیه را به‌ خاطر بمباران هوایی «بی‌‍ملاحظه مناطق مسکونی غیرنظامی» سوریه، به ‏ارتکاب مستقیم جنایت جنگی متهم کرد‎ه بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا