ایران

نماینده دولت آلمان: برای قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی با موانع حقوقی مواجهیم

نماینده وزارت خارجه آلمان در پاسخ به نمایندگان پارلمان مرکزی این کشور درباره قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا، این امر را فرایندی سخت و مستلزم برطرف کردن برخی موانع حقوقی دانست

این نماینده دولت فدرال آلمان که در نشست کمیسیون حقوق بشر بوندستاگ حضور یافته بود گفت که اتحادیه اروپا در حال بررسی امکان قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی است و بخش حقوقی شورای اروپا هم‌اکنون بر روی این مسئله کار می‌کند.

وی افزود: «قرار دادن این سازمان شبه‌نظامی در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا به این سادگی‌ امکان‌پذیر نیست و در این مسیر موانع حقوقی وجود دارد. الزامات این امر فعلا مشخص نیست و برخی نیز گمان می‌کنند که این الزامات هنوز کاملا فراهم نیست.»

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، آخرین بار در ماه ژانویه از قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی حمایت کرد، اما بنا به گفته نماینده دولت فدرال آلمان، کشورهای عضو اتحادیه اروپا با این امر موافقت نکرده‌اند.

وی در ادامه سخنان خود گفت که سپاه پاسداران هم‌اکنون به خاطر تسلیحات کشتار جمعی تحت تحریم اتحادیه اروپا است و از این رو اگر به فهرست سازمان‌های تروریستی نیز اضافه شود، تبعات بیشتری برای آن نخواهد داشت.

نمایندگان پارلمان اروپا روز ۲۹ دی با تصویب قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور بر ضرورت تحریم همه افراد دخیل در نقض حقوق بشر در ایران و قرارگرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا تاکید کردند.

متعاقب آن روزنامه فاینشنال تایمز روز ۱۰ بهمن گزارش داد که اتحادیه اروپا در حال بررسی گزینه‌های حقوقی برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی است.

این گزارش می‌گفت که وزیران خارجه آلمان و فرانسه از این اقدام پشتیبانی کرده‌اند و نهاد حقوقی اتحادیه اروپا ظرف سه هفته آینده پیش‌نویسی دربارهٔ قانونی بودن این اقدام به اعضا ارائه خواهد کرد.

با این حال فاینشنال تایمز از قول یک مقام فرانسوی اضافه کرده بود فرانسه علاقه‌مند است تا به‌جای تروریستی شناختن کلیت سپاه پاسداران، «زیرمجموعه‌های منطقه‌ای خاص» از سپاه پاسداران را به‌عنوان نهادهای تروریستی معرفی کند. این گفته وی می‌تواند به نیروی برون‌مرزی سپاه یعنی نیروی قدس اشاره داشته باشد.

از سویی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دربارهٔ پیامدهای چنین اقدامی هشدار داده و گفته است که اگر دیگر کشورها هم مانند آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست تروریسم قرار دهند، اقدامات برای احیای برجام به بن‌بست خواهد رسید و «قطعاً همه چیز دشوارتر خواهد شد».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا