جهان

احضار سفیر روسیه در آمریکا؛ «مسکو خواهان رویارویی با واشینگتن نیست»

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشینگتن، روز سه‌شنبه ۲۳ اسفند پس از احضار به وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با سرنگونی پهپاد «ام کیو ۹» بر فراز دریای سیاه، گفت که کشورش به دنبال رویارویی با ایالات متحده نیست.

ارتش آمریکا روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو جنگنده روسی سوخو – ۲۷ در عملیات رهگیری پهپاد آمریکایی شرکت داشتند و یکی از آن‌ها در ساعت هفت بامداد به وقت اروپا با این پهپاد برخورد کرد و باعث سرنگونی آن شد.

به گزارش ریانووستی، خبرگزاری دولتی روسیه، آناتولی آنتونوف پس از احضار به وزارت خارجه آمریکا، گفت: ما حرکت این پهپاد را «اقدامی تحریک‌آمیز می‌دانیم.»

وزارت دفاع روسیه هم پیشتر گفت که این پهپاد با «فرستنده خاموش» در حال نزدیک شدن به قلمرو روسیه بود.

سفیر روسیه در واشینگتن هرگونه برخورد جنگنده‌های روس با این پهپاد را رد کرده و گفت،این پهپاد پس از «چرخش ناگهانی» سقوط کرده است.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، آقای آنتونوف همچنین گفته است: «قبل از احضار من از خودتان بپرسید، این پهپاد از چه نوعی بود؟ این یک [پهپاد] چند منظوره با قابلیت حمله و حمل یک هزار و ۷۰۰ کیلوگرم محموله انفجاری است.»

او اضافه کرد: «به من بگویید که وزارت دفاع هر کشوری در برابر تهدید چنین خطری که در امتداد مرزهایشان ظاهر می‌شود، چه واکنشی نشان می‌دهد؟»

سفیر روسیه اظهار داشت: «بهتر است به هنگام [حضور] در وزارت خارجه [آمریکا] درباره راه‌های همکاری و اقدام متقابل بحث کنیم، اما متأسفانه اخیراً ارتباط من با وزارت خارجه فقط برای رسیدگی به اعتراضات آنها نسبت به اقدامات فدراسیون روسیه بوده است.»

آناتولی آنتونوف با این حال نشست روز سه‌شنبه خود در وزارت خارجه آمریکا را سازنده توصیف کرد و گفت: «ما خواهان هیچ رویارویی بین ایالات متحده و روسیه نیستیم. ما طرفدار ایجاد روابط واقع‌بینانه به نفع مردم روسیه و آمریکا هستیم.»

در همین زمینه، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، اظهارات سفیر روسیه در خصوص عدم برخورد جنگنده‌های روس با این پهپاد را رد کرد.

جان کربی گفت، هرکس در یک سال اخیر حرف‌های روسیه را در خصوص اقداماتش در اوکراین شنیده باشد، به این اظهارت با دیده تردید نگاه می‌کند.

این مقام کاخ سفید با این حال تاکید کرد که آمریکا به دنبال تشدید تنش‌ها نیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا