اقتصادایرانسیاست

مخالفت قوای مقننه و قضائیه با طرح «فروش نفت در بازار بورس»

یک نماینده مجلس ایران از ارسال نامه رؤسای قوه قضائیه و مقننه به علی خامنه‌ای درباره فروش اوراق سلف نفتی در بورس توسط دولت خبر داد.

ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف‌آباد در مجلس ایران، امروز یکشنبه ۲۶ مرداد در جلسه غیر علنی مجلس از ارسال نامه محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی رؤسای قوای مقننه و قضائیه به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی درباره فروش اوراق سلف نفتی در بورس، خبر داد.

این نماینده مجلس در بیان علت مخالفت گفت: «آنچه در جلسه سران قوا صحبت شده و آنچه به‌صورت کتبی ابلاغ شده با هم متفاوت است، لذا ما مخالف آن هستیم.»

به گفته این نماینده مجلس: «اکثر نمایندگان در این جلسه با این موضوع مخالفت داشته معتقد بودند که دولت با این‌کار به‌دنبال به‌جای گذاشتن زمینِ سوخته برای دولت بعدی است.»

بر اساس «طرح گشایش اقتصادی» که قرار است دولت روحانی جزییات آن را اعلام کند، پیش‌فروش نفت تولیدی در پالایشگاه‌های ایران در بازار بورس انجام خواهد شد.

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، روز چهارشنبه ۲۲مرداد با اعلام این خبر گفت سود خرید نفت کمتر از سود بانکی نیست و «مردم می توانند بسته به توان مالی خود از یک تا چند هزار بشکه نفت بخرند.»

آقای روخانی گفته بود که «طرح گشایش اقتصادی» علاوه بر تصویب در جلسه سران سه قوه باید به تایید رهبر جمهوری اسلامی نیز برسد.

شورای سران قوا پیش‌تر نیز تصمیماتی از جمله افزایش قیمت بنزین را تصویب کرده بود که منجر به اعتراضات سراسری آبان‌ماه سال ۹۸ شد و در نتیجه این اعتراضات مدنی صدها تن کشته و هزاران شهروند نیز بازداشت شدند.

بحران اقتصادی به خاطر تحریم‌های آمریکا و همچنین شرایط حاکم ناشی از همه‌گیری کرونا منجر به کسری بودجه قابل توجهی در ایران شده است و دولت برای تامین این کسری بودجه راه‌های مختلفی را در پیش گرفته که یکی از آنها پیش‌فروش نفت در بازار بورس و جمع‌آوری دارایی‌های نقدی مردم است.

پیش از این حسین مرعشی در دیدار جمعی از اصلاح طلبان و اصولگرایان با رییس جمهوری به حسن روحانی گفته بود که حدود ۳۰ میلیارد دلار ارز و طلا در اختیار مردم است و دولت می تواند با پیش فروش سه سالۀ فرآورده های نفتی به مردم، این منابع را جهت رفع نیازهای خود جمع آوری کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا