ایرانجهانسیاست

۴۷ کشور جهان در بیانیه ای نقض حقوق‌بشر در ایران را به‌شدت محکوم کردند

چهل و هفت کشور عضو شورای حقوق‌بشر سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای نقض حقوق‌بشر در ایران را به‌شدت محکوم و شجاعت مدافعان حقوق‌بشر را ستودند.

این بیانیه که توسط نماینده آلمان در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل و با امضای ۴۷ کشور عضو این شورا خوانده شد، با اشاره به مواردی چون «بازداشت‌های خودسرانه»، «دادرسی ناعادلانه»، ‌«اعترافات اجباری» و «اعمال شکنجه» علیه زندانیانی که در اعتراض‌های اخیر در ایران بازداشت شده‌اند، از آن به‌عنوان نقض مکرر حقوق بشر در ایران یاد کرده و به شدت ابراز نگرانی کردند.

کشورهایی که با این بیانیه حکومت ایران را مخاطب قرار دادند، تاکید کردند که ایران باید اجازه تحقیقاتی مستقل و شفاف را در خضوض «استفاده نامتناسب از قوه قهریه علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز» بدهد و متخلفان در این زمینه باید پاسخگوی اعمالشان باشند.

کشورهای عضو شورای حقوق‌بشر سازمان ملل همچنین اعدام ناگهانی نوید افکاری، از معترضان اعتراضات مرداد ۹۷ را «منزجرکننده» توصیف کردند

ایران برای چندمین سال پیاپی اجازه ورود گزارشگران ویژه سازمان ملل برای تحقیق درباره موارد نقض حقوق‌بشر را نمی‌دهد.

این بیانیه همچنین با اشاره به حکم اعدام برزان نصرالله‌زاده، زندانی سنی‌مذهب که از بابت اتهام «محاربه» صادر شده و هنگام بازداشت کمتر از ۱۸ سال داشته است،‌ از صدور و اجرای حکم اعدام نوجوانان در ایران به عنوان یکی دیگر از مصادیق آشکار نقض حقوق بشر نام می‌برند.

در بخش دیگری از این بیانیه، کشورهای امضاء کننده با ستایش از «شجاعت قاطعانه مدافعان حقوق بشر» در ایران به خصوص از مدافعان حقوق زنان، فعالان محیط زیست و وکلای دادگستری، خواهان آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران از جمله نسرین ستوده و نرگس محمدی شدند.

این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که در روزهای اخیر سه کشور فرانسه،‌ آلمان و بریتانیا در اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی و همچنین بازداشت شهروندان دو تابعیتی از سوی حکومت ایران سفرای تهران در این سه کشور را احضار و مراتب اعتراض و نگرانی خود را ابراز داشتند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا