آذربایجان

برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری دکتر حسین محمدزاده صدیق نویسنده و تورکولوگ سرشناس آذربایجان جنوبی

مراسم تشییع و خاکسپاری دکتر حسین محمدزاده صدیق نویسنده و تورکولوگ سرشناس آذربایجان جنوبی در تبریز برگزار گردید.

روز ۳ شهریور ۱۴۰۱ مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر حسین محمدزاده صدیق با تخلص (دوزگون) شاعر، مترجم، نویسنده و پژوهشگر شناخته شده زبان و ادبیات تورکی در تبریز با حضور خانواده مرحوم، مردم و فعالین ملی مدنی آزربایجان برگزار گردید.

مراسم وداع و تشییع حسین محمدزاده صدیق در مجتمع فرهنگی تبریز برگزار و پیکر مطهر استاد برجسته با بدرقه خانواده مرحوم مردم و فعالین ملی مدنی آزربایجان جنوبی در قطعه نام‌آوران وادی رحمت تبریز به خاک سپرده شد.

دکتر حسین محمدزاده صدیق متخلص به «دوزگون»، شاعر، نویسنده، پژوهشگر و تورکولوگ سرشناس آزربایجان جنوبی بامداد روز چهارشنبه ۲ شهریورماه ۱۴۰۱ بر اثر بیماری، در تهران درگذشت.

او روز گذشته در یکی از بیمارستان های تهران بستری شده بود. دکتر صدیق پیشتر در خردادماه نیز به دلیل عارضه مغزی در بیمارستان شریعتی تهران بستری شده بود.

این نویسنده خستگی ناپذیر، تاکنون بیش از ۲۰۰ جلد کتاب در زمینه فرهنگ، زبان و تاریخ تورک ها و آزربایجان تالیف و به چاپ رسانده است. دکتر دوزگون از مفاخر علمی و ادبی آزربایجان جنوبی و جهان تورک به شمار می رود.

دکتر صدیق فعالیت ادبی خود را با هفته نامه هنر واجتماع روزنامه مهد آزادی تبریز آغاز کرد و پس از آن در سالهای ۱۳۵۰ و ۱۳۶۰ با تأسیس نشریات دیگری چون یولداش، یئنی یول، بولتن و هفته نامه سهند ادامه دادند.

تصحیح، تحشیه و انتشار کلیات فارسی و تورکی ملامحمد فضولی، دیوان بایرک قوشچی اوغلو، امیرعلی شیرنوایی، دیوان ابوالقاسم نباتی، دیوان عماد الذین نسیمی، دیوان غریبی تبریزی، قارامجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی، چندین مجموعه شعر و نگاشتن صدها مقاله متعدد تنها بخشی از فعالیت های این نویسنده بزرگ آزربایجانی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا