ایران

کشته شدن جوان بلوچ معترض زیر شکنجه ماموران در کلانتری 12 زاهدان

وب‌سایت حقوق‌بشری «حال‌وش»، پنج‌شنبه 4 اسفند از کشته شدن یک شهروند بلوچ تحت شکنجه ماموران در بازداشتگاه کلانتری 12 شهر زاهدان خبر داد.

به گزارش حال‌وش، ابراهیم ریگی، از شرکت‌کنندگان در اعتراضات سراسری که پیشتر نیز بازداشت شده و با قید وثیقه به طور موقت آزاد شده بود، روز چهارشنبه 3 اسفند، پس از بازداشت توسط ماموران کلانتری 12 و ضرب و جرح شدید او در داخل بازداشتگاه کلانتری این شهر جان باخته است.

به گفته منابع حال‌وش، این شهروند بلوچ، حوالی ساعت 16:30 سوم اسفند، توسط دو مامور در محدوده خیابان «کریم‌پور» زاهدان بازداشت و به کلانتری 12 در منطقه بعثت انتقال داده شده بود.

این منابع آگاه به حال‌وش گفته‌اند که تلفن همراه ابراهیم ریگی از لحظه بازداشت او خاموش شده بوده و این جوان بلوچ تحت شکنجه در بازداشتگاه کلانتری 12 مورد ضرب و جرح قرار گرفته و کشته شد.

بر اساس این گزارش، قاضی پرونده شعبه ویژه قتل به نام «جهانتیغ» و قاضی کشیک و پزشکی قانونی تایید کرده‌اند که این معترض بلوچ بر اثر ضرب و جرح صورت گرفته در داخل کلانتری جان باخته است.

در این گزارش همچنین آمده است که ساعت پنج و نیم عصر چهارشنبه، یعنی یک ساعت بعد از بازداشت ابراهیم ریگی در خیابان، ماموران پزشکی قانونی با حضور در کلانتری 12 و معاینه جسد و مشاهده پاره بودن لباس‌های این شهروند تایید کرده‌اند که او در اثر شکنجه در بازداشتگاه به قتل رسیده است.

با این‌وجود، کلانتری 12 زاهدان هر گونه ضرب و جرح این معترض در داخل بازداشتگاه را رد کرده و مدعی شده که او در بیرون از پاسگاه مورد ضرب و جرح قرار گرفته است.

منابع حال‌وش اما گفته‌اند که بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی، زخم‌های این شهروند بلوچ تازگی داشته و مربوط به همان ساعت اولین بازداشت بوده است.

گزارش‌هایی از فشار ماموران کلانتری بر خانواده این شهروند 24 ساله نیز منتشر شده است و خانواده او تا این لحظه در برابر فشار برای تحویل گرفتن جسد او مقاومت کرده و خواهان بررسی‌های بیشتر پزشکی قانونی و کالبدشکافی شده‌اند.

ابراهیم ریگی، فرزند سرور و اهل زاهدان بود که در جریان اعتراضات 21 مهرماه در این شهر بازداشت شده بود و با تودیع قرار وثیقه در 11 دی‌ماه آزاد شد.

این جوان بلوچ که پیشتر با اتهام‌هایی نظیر «افساد فی‌الارض» و «محاربه» با خطر اعدام روبرو شده بود، قبل از این‌که در خیابان بازداشت و در کلانتری به قتل برسد، در صفحه «اینستاگرام» خود نوشته بود: «اما عزیزان من این را بدانید حتی مرگ، حتی اعدام کردن من، برای من دیگر مهم نبود چون من در این سرزمین بارها از دنیا رفته‌ام.»

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا