آذربایجانایرانسیاست

مدیرمسئول روزنامه وابسته به سپاه، جمهوری آذربایجان را «آذربایجان جدا شده» خواند

در ادامه تنش بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، مدیرمسئول روزنامه وابسته به سپاه، جمهوری آذربایجان را «آذربایجان جدا شده» خواند.

در ادامه تنش بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان پس از موضوع کامیون‌های ارسالی مشکوک ایران به قره باغ، انجام مانورهای نظامی سپاه پاسداران و امروز ارتش ایران در مرز با جمهوری آذربایجان و همچنین انتقادات و هشدارهای رییس جمهور آذربایجان، عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران در توییتر خود جمهوری آذربایجان را «آذربایجان جدا شده» خواند.

مدیرمسئول روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران نوشت: «مردم ٢ طرف ارس هزاران سال است هویت ایرانی دارند نه اینکه به ایران سنجاق شده باشند. تاکنون حاکمان آذربایجان جدا شده را محترم و برسمیت شناخته ایم. اما باید متوجه باشند با قدرت اجاره‌ای نمیتوانند برای ملت آبدیده ای که قدرتهای بزرگ فکر جنگ با آن را از سر بیرون کرده اند شاخ وشانه بکشند.»

«آذربایجان جدا شده» عبارتی است که در واکنش به حرکت سیاسی آذربایجان جنوبی در ایران و گفتمان سیاسی «آذربایجان واحد» موجود در آن داده می‌شود.

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان در مصاحبه‌ای که اخیرا با حبرگزاری آناتولی ترکیه انجام داد، با بیان اینکه کشورش از طریق ماهواره ها و پهپادها ورود کامیون های ایرانی به قره باغ را زیر نظر گرفته است، گفت: «این اولین بار نیست که کامیون های ایرانی به صورت غیرقانونی وارد منطقه می شوند.»

علی اف اظهار داشت که علی رغم ابراز ناخرسندی باکو از طرف ایرانی، «این موضوع ادامه یافت» و افزود که ایران با چسباندن پلاک‌های ارمنی بر روی کامیون ها به دنبال وانمود کردن این بود که آنها متعلق به ارمنستان بودند.

علی اف ادامه داد: «اولین بار هشدار شفاهی دادیم، بار دوم با احضار سفیر ایران در باکو اعتراض رسمی کردیم و بار سوم پست‌های بازرسی، مرزبانی، گمرک و پلیس مستقر کردیم که منجر به توقف کامیون هایی که از ایران وارد می شوند، شد.»

رئیس جمهور آذربایجان همچنین در مورد تمرینات نظامی ایران نزدیک مرزهای آذربایجان، با «بسیار شگفت آور» توصیف کردن آن گفت: «در طول ۳۰ سال استقلال چنین رویدادهایی رخ نداد. .. این سوالات را نه من، بلکه جامعه آذربایجان می پرسند. این سوال را «آذربایجانی های سراسر جهان» می پرسند.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا