آذربایجاناجتماعیایرانسیاست

دیوارنویسی در اردبیل برای حمایت از حق انتخاب نام کودکان

فعالان مدنی آذربایجانی با دیوارنویسی در سطح شهر اردبیل اعتراض خود را به اداره ثبت احوال که با اسامی تورکی مخالفت می‌کند، نشان دادند.

فعالان مدنی آذربایجانی در اردبیل روز سه‌شنبه ۱۴ بهمن ماه ۹۹ از با دیوارنویسی در سطح این شهر اعتراض خود را به اداره ثبت احوال که به سفارش اداره کل اطلاعات این استان با صدور شناسنامه برای «آییل»، فرزند سجاد جولانی مخالفت می‌کند، نشان دادند.

عبارتهایی مانند: «آییل»، «او آییل می ماند #آییل» و «من از بیداری نمی ترسم» بر روی دیوارهای شهر اردبیل نقش بسته است.

با وجودگذشت بیش از ۷ ماه از تولد «آییل»، فرزند سجاد جولانی، نوازنده ساز و فعال مدنی آذربایجانی، اداره ثبت احوال اردبیل با صدور شناسنامه بدلیل نام تورکی مخالفت می‌کند.

در روزهای اخیر والدین کودکان آذربایجانی که بعلت اسامی تورکی، نتوانسته اند از اداره ثبت احوال شناسنامه بگیرند با راه اندازی کمپین اطلاع رسانی، اعتراض خود را به این روند غیر انسانی و مغایر با موازین حقوق بشری نشان داده اند.

گفتنی است، پیش‌تر، والدین «آییل (فرزند سجاد جولانی)»، «آنار (فرزند حسن امیرپور چاخیرلو)»، «سئوگی (فرزند مهدی قیاسی)»، «یاغیش (فرزند بابک قابل‌نژاد)»، «آتاکان (فرزند عادل چوپانی)»، «هونتای (فرزند روح‌الله مهرعلی‌بیلو)» و «ایلقار (فرزند حکیمه احمدی و محمدرضا قربانی)» در صفحات اینستاگرامی و مصاحبه با رسانه ها از مخالفت سازمان ثبت احوال با صدور شناسنامه برای فرزندانشان بعلت مغایرت با دستورات و بخشنامه های صادره مبنی بر انتخاب اسامی از لیست مصوب سازمان خبر داده بودند.

همچنین بخوانید: «ایلقار»؛ چالش اطلاع‌رسانی خانواده‌های آذربایجانی درباره محرومیت کودکانشان از دریافت شناسنامه بدلیل نام‌های تورکی

همچنین بخوانید: «هونتای»؛ چالش اطلاع‌رسانی خانواده‌های آذربایجانی درباره محرومیت کودکان خود از دریافت شناسنامه بدلیل نام‌های تورکی

همچنین بخوانید: «آنار»، «سئوگی» و «آییل» سه کودک آذربایجانی محروم از شناسنامه

همچنین بخوانید: یاغیش و آتاکان؛ ادامه اطلاع رسانی والدین در مورد کودکان محروم از شناسنامه در آذربایجان

در ایران فرزند بدون شناسنامه یعنی محروم از کلیه خدمات اجتماعی، آموزشی و درمانی حتی از ابتدایی ترین درمانها یعنی واکسیناسیون که کودک باید در همان ماه های نخست بنا به تشخیص پزشک واکسینه شود.

حق داشتن نام کودک در بدو تولد از بندهای میثاق حقوق کودکان می‌باشد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از امضاء کنندگانش از پذیرش آن سرباز می‌زند.

همچنین بخوانید: گزارش آناتولی از خانواده آذربایجانی در ایران که نمی‌توانند برای دخترانشان نام تورکی انتخاب کنند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا