ایران

ثبت نام داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز شد

با اعلام احمد وحیدی، وزیر کشور ایران ثبت نام از داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران از امروز آغاز شده است و به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران پیش از موعد مقرر و در پی مرگ ابراهیم رئیسی برگزار خواهد شد. آقای رئیسی در سقوط بالگرد در ۳۰ اردیبهشت ماه کشته شد.

مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی در صورت مرگ رئیس جمهور بایستی در مدت ۵۰ روز انتخابات ریاست جمهوری مجددا برگزار شود.

ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری تا ۱۴ خرداد ادامه خواهد یافت و پس از آن شورای نگهبان فرصت دارد تا در ۷ روز صلاحیت‌ها را بررسی کند.

براساس جدول اعلام شده از سوی وزارت کشور ایران اسامی نهایی کاندیداهای تایید صلاحیت شده در ۲۲ خردادماه اعلام خواهد شد.

پس از آن نامزدهای تایید صلاحیت شده ۱۵ روز برای کارزار انتخاباتی فرصت دارند و چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در هشتم تیر ماه برگزار خواهد شد.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ایران با شرایط خاص در نظر گرفته شده توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت می‌شوند. بسیاری از منتقدان می‌گویند این شورا در دوره‌های گذشته «به صورت سلیقگی» و همسو با منافع سیاسی گروهی مشخص اقدام به تایید یا حذف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری کرده است.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که شورای نگهبان «تنگ‌نظری» نکند تا انتخابات به شکل «پرشور» برگزار شود.

در آخرین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران در سال ۱۴۰۰ شورای نگهبان اقدام به رد صلاحیت تعداد زیادی از چهره‌های سیاسی شناخته شده کرد، که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور وقت و علی لاریجانی، رئیس مجلس پیشین در بین آنها بودند.

این انتخابات به قدری غیررقابتی بود که پس از ابراهیم رئیسی مجموع آرای باطله بیشتر از آرای نامزدهای دیگر بود.

آن دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی پایین‌ترین میزان مشارکت را داشتند.

قرار بود انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران در سال خرداد ۱۴۰۴ برگزار شود که به علت مرگ رئیس جمهور این انتخابات در تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

تقویم انتخابات ایران

شرایط نامزدی چیست؟

امروز ستاد انتخابات وزارت کشور ایران کشور از کاندیداها خواسته «اگر حائز شرایط قانونی هستند» در این مدت برای ثبت‌نام اقدام کنند.

براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی «کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند.»

همچنین به جز محدودیت جنسیتی که برای کاندیداها در جمهوری اسلامی اعمال می‌شود، محدودیت سنی نیز برای آنها در نظر گرفته شده و باید بین ۴۰ تا ۷۵ ساله باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا