ایرانجهان

نازنین زاغری: آزادی من باید شش سال پیش اتفاق می‌افتاد

زاغری که هفته گذشته آزاد شد و به بریتانیا بازگشت روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در لندن گفت: «تا وقتی همه کسانی که به ناحق در ایران زندانی هستند به خانواده‌های خود نپیوندند، احساس آزادی هرگز کامل نخواهد بود.»

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی در اولین اظهاراتش پس از بازگشت به بریتانیا، ضمن درخواست برای آزادی همه کسانی که در ایران به ناحق بازداشت شده‌اند، گفت او باید همان شش سال پیش آزاد می‌شد.

زاغری که هفته گذشته آزاد شد و به بریتانیا بازگشت روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در لندن گفت: «تا وقتی همه کسانی که به ناحق در ایران زندانی هستند به خانواده‌های خود نپیوندند، احساس آزادی هرگز کامل نخواهد بود.»

او به ویژه از مراد طاهباز شهروند سه تابعیتی ایرانی-بریتانیایی-آمریکایی نام برد و به دیگر زندانیان دوتابعیتی و زندانیان عقیدتی در ایران اشاره کرد و گفت: «مراد طاهباز حس می‌کند او را جا گذاشته‌اند و من و انوشه آشوری به خانه برگشته‌ایم. مراد باید با ما به خانه برمی‌گشت.»

زاغری ادامه داد: «افراد زیادی هستند که ما نامشان را نمی‌دانیم و در ایران در زندان رنج می‌کشند. من معتقدم عدالت در ایران معنا ندارد و در بدترین حالت، شما یک محاکمه ناعادلانه دارید و اگر بخت داشته باشید با یک قاضی نیمه‌منصف مواجه می‌شوید.»

نازنین زاغری ۴۳ ساله و انوشه آشوری ۶۷ ساله، دیگر شهروند ایرانی بریتانیایی که سال‌ها در ایران زندانی بودند پنج‌شنبه هفته گذشته آزاد شدند و همزمان اعلام شد بدهی مربوط به تانک‌های چیفتن از سوی لندن به تهران پرداخت شد.

زاغری ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ در فرودگاه بین‌المللی «امام خمینی» تهران زمانی ‌که قصد داشت همراه کودک ۲۲ماهه‌اش به بریتانیا بازگردد، با اتهام «جاسوسی»‌ از سوی ماموران سپاه پاسداران بازداشت شد.

او در نشست خبری از همه کسانی که برای بازگردادن او به بریتانیا کمک کردند، سپاس‌گزاری کرد و گفت: «وکلا در ایران درباره حقوق بشر کار چندانی نمی‌توانند بکنند ولی وکیلم فوق‌العاده بود.» او همچنین گفت خانواده‌اش در ایران می‌خواستند حرف بزنند «اما شرایط در ایران مشکل است».

این شهروند دوتابعیتی همچنین با تاکید بر این که آزادی او باید شش سال پیش اتفاق می‌افتاد، اضافه کرد در همان هفته‌های اول بازداشتش به او گفته بودند که در ازای یک درخواست از بریتانیا بازداشت شده و تا زمانی که این درخواست اجابت نشود در زندان باقی می‌ماند.

او که از عملکرد وزرای خارجه بریتانیا در این زمینه انتقاد کرد، با کنایه گفت مقام‌های جمهوری اسلامی به این حرف خود برای مبادله پایبند بودند.

در حالی که آزادی دو شهروند دوتابعیتی همزمان با مذاکرات وین برای احیای برجام صورت گرفته، زاغری گفت: «همه حق آزادی دارند و زندگی هیچ کس با یک قرارداد جهانی وابسته باشد. سرنوشت باقی زندانیان در ایران نباید به یک توافق گره بخورد.»

زاغری در پاسخ به سوالی درباره شرایط انفرادی گفت که ترجیح می‌دهد درباره تجربه‌اش در این زمینه صحبت نکند. او با این حال درباره شرایط زندان گفت: «وقتی در زندان بودم فرصت زیادی درباره دنبال کردن سیاست نداشتم و وقتی دخترم در ایران بود از فرصت ملاقات‌ها برای معاشرت با او استفاده می‌کردم.»

همچنین ریچارد رتکلیف همسر نازنین زاغری در این نشستی خبری از دولت و پارلمان بریتانیا برای آزادی همسرش تشکر کرد.

او در پاسخ به ایران اینترنشنال درباره کارزار راجع به سایر زندانیان گفت: «نازنین به خانه برگشته و ما می‌خواهیم یک خانواده نرمال باشیم. نازنین نمی‌خواهد یک کمپینر حرفه‌ای باشد اما همه خانواده‌های زندانیان در حال تلاشند و همه ما عضو یک خانواده‌ایم.»

همسر زاغری در پاسخ به سوالی درباره این که آیا پرداخت پول به ایران برای آزادی زندانیان باعث تشویق ایران به گروگانگیری نمی‌شود گفت: «پاسخ آسانی در این باره وجود ندارد.»

همچنین در این نشست دختر مراد طاهباز حضور داشت و گفت: «بیش از چهار از زندانی شدن پدرم و ممنوع الخروجی مادرم می‌گذرد. ما می‌پرسیم چرا پدر من که در بریتانیا به دنیا آمده، همچنان در ایران در زندان است.»

او افزود: «از ابتدا به من گفتند پدر من در توافق آزادی زندانیان خواهد بود. از نخست‌وزیر و وزیر خارجه می‌خواهم پای حرفشان بمانند و پدرم را برگردانند.»

پیشتر سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا گفته است طاهباز از زندان اوین به هتلی در تهران منتقل شده و دولت بریتانیا همچنان به رایزنی با مقام‌های جمهوری اسلامی در بالاترین سطوح ادامه می‌دهد تا به او اجازه دهند فورا به خانه بازگردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا