ایرانجهان

آمریکا از تعیین ایران به ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل ابراز انزجار کرد

میشل تیلور، نماینده آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل، در بیانیه‌ای با ابراز انزجار از تعیین نماینده جمهوری اسلامی به ریاست مجمع اجتماعی این شورا گفت:تعیین ایران با سابقه‌ای اسف‌بار در زمینه حقوق بشر، به ریاست این مجمع، اعتبار شورای حقوق بشر سازمان ملل را به شدت تضعیف می‌کند.

این بیانیه با تاکید بر اینکه چنین اقدام‌هایی نباید به سابقه‌ای اشتباه در شورای حقوق بشر تبدیل شوند، خاطرنشان کرد آنچه که جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران ارائه کرده واقعیت خشنی را از نقض حقوق بشر در این کشور، از جمله در ارتباط با حقوق زنان، اعدام معترضان و سرکوب آزادی بیان نشان می‌دهد که می‌تواند به منزله جنایت علیه بشریت در ایران باشد.

تیلور با اشاره به اینکه از نظر آمریکا مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر نهادی بی‌فایده و هدردهنده منابع است گفت تعیین ایران به ریاست این مجمع، بر این دیدگاه ایالات‌متحده صحه می‌گذارد.

نماینده آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: در حالی که موضوع نشست مجمع اجتماعی این شورا به ریاست ایران درباره نقش علم و فناوری در توسعه حقوق بشر است، جمهوری اسلامی دقیقا از همین ابزارها برای سرکوب آزادی بیان و نقض حقوق بشر استفاده می‌کند.

تیلور تاکید کرد تعیین ایران به این سمت، لزوم اصلاحات جدی در سیستم حقوق بشری سازمان ملل را بیش از پیش نشان می‌دهد، تا کشورهایی که ناقض حقوق بشر هستند سمت‌های کلیدی را در اختیار نگیرند.

همزمان با ادامه موج اعدام‌ها در کشور، روز سه‌شنبه شعبه یک دیوان‌ عالی کشور حکم مربوط به درخواست اعاده دادرسی محمد قبادلو را صادر و با رد درخواست اعاده دادرسی، حکم قصاص او را تایید کرد.

از سوی دیگر، عفو بین‌الملل نیز هشدار داد دست‌کم هفت نفر در ایران در ارتباط با اعتراضات محکوم به اعدام شده و ده‌ها نفر دیگر در معرض خطر صدور چنین حکمی هستند.

نازنین بنیادی با اشاره به خطر اعدام معترضان بیشتر در ایران در توییتی گفت: «جمهوری‌اسلامی در حال آزمودن آستانه تحمل بین‌المللی است. نبود واکنش قوی و گسترده جهانی، حکومت ایران را به این نتیجه می‌رساند که اعدام‌ها برایش هزینه کمی دارد و در انجام آن گستاخ‌تر می‌شود.»

بنیادی همچنین با اشاره به گذشت هزار روز از حبس وحید افکاری، برادر نوید افکاری، در سلول انفرادی، از مردم خواست در طوفان توییتری که در حمایت از او ایجاد شده به صورت گسترده شرکت کنند.

مسیح علینژاد نیز در گفت‌وگو با ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: وقتی جمهوری‌اسلامی می‌بیند که اعدام کردن مردم برایش در عرصه جهانی هزینه‌ ندارد و از سوی دیگر به ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر نیز تعیین می‌شود، به اعدام‌ها ادامه می‌دهد.

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان خواستار رویکردی سختگیرانه‌تر از سوی قوه قضاییه هستند. حمید رسایی، نماینده سابق مجلس و عضو جبهه پایداری در یک سخنرانی گفت: «برای حفظ اقتدار اقتصادی و فرهنگی شایسته است قوه قضاییه ما آرایش جنگی به خود بگیرد، تا مردم وقتی اسم آن را می‌شنود، در پناه آن احساس آرامش و امنیت کنند.»

او افزود: «اکنون قوه قضاییه با جنگ رسانه مواجه است و تا بخواهد پرونده‌ای را برای یک موضوع تشکیل دهد، فضای مجازی که نماد جنگ لحظه است، ضربه می‌زند و کار خود را به اتمام می‌رساند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا