اجتماعیجهانسیاست

دادگاه مینیاپولیس درک شووین پلیس سابق را به اتهام قتل جورج فلوید از همه موارد مجرم شناخت

درک شووین، افسر سابق پلیس مینیاپولیس، روز سه شنبه ۳۱ فروردین به جرم قتل جورج فلوید، شهروند سیاه پوست آمریکایی، محکوم شد.

هیئت منصفه ۱۲ نفره پس از در نظر گرفتن سه هفته شهادت ۴۵ شاهد از جمله حاضران در صحنه، مقامات پلیس و کارشناسان پزشکی، درک شوین ۴۵ ساله را از بابت هر سه اتهام قتل درجه دو، قتل درجه سه و قتل درجه یک مقصر شناخته است. رایزنی ها از روز دوشنبه آغاز شد و کمی بیش از ۱۰ ساعت به طول انجامید.

در فیلمی که از صحنه قتل در ۲۵ مه سال ۲۰۲۰ منتشر شده بود، شووین، مامور سفیدپوست نیروی پلیس، زانوی خود را به گردن فلوید، مرد ۴۶ ساله سیاه پوستی که به دستش دستبند زده شده بود، برای بیش از ۹ دقیقه فشار داد. سه همکار افسر در تلاش برای دستگیری فلوید بودند که، متهم به استفاده از اسکناس جعلی ۲۰ دلاری برای خرید سیگار در یک فروشگاه مواد غذایی بود.

این محکومیت انعکاس وسیعی نه تنها در سراسر ایالات متحده بلکه در کشورهای جهان داشت.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنان تلویزیونی گفت: “این می تواند یک گام بزرگ به جلو در مسیر به سوی عدالت در آمریکا باشد.”

رییس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: «باید بپذیریم در پلیس و سیستم کیفری قضایی، نژادپرستی سیستماتیک و نابرابری نژادی وجود دارد که باید با آن مقابله کنیم. در همین مسیر، دولت‌ها و پلیس‌های ایالتی و دولت فدرال باید دست به اقدام بزنند.»

در میدان جورج فلوید در مینیاپولیس، چهارراهی که فلوید در آن کشته شد و بعداً به افتخار وی نامگذاری شد، مردم فریاد پیروزی سر دادند، کف زدند و برخی از سر خوشحالی اسکناس های دلار را به هوا پرتاب کردند.

فیلونیس، برادر جورج فلوید در یک کنفرانس خبری با چند نفر از اعضای خانواده پس از صدور حکم، گفت: “ما قادر به نفس کشیدن دوباره هستیم” اما وی افزود که جنگ برای عدالت تمام نشده است.

وی گفت: “ما باید اعتراض کنیم زیرا به نظر می رسد این یک چرخه پایان ناپذیر است.”

شووین اکنون می تواند به ۴۰ سال زندان محکوم شود. هیئت منصفه مینیاپولیس حکم بر این داد که شووین از مرز مجاز اعمال خشونت عبور کرده و از خشونت بیش از حد استفاده کرده است.

مرگ فلوید موجب اعتراضات علیه نژادپرستی و وحشیگری پلیس در بسیاری از شهرهای ایالات متحده و دیگر کشورها در تابستان گذشته شد.

طبق ویدئویی که در توییتر منتشر شد، بایدن گفت، اگرچه این حکم فلوید را به خانواده‌اش بازنمی‌گرداند، اما یک قدم رو به جلو عظیم در حرکت به سمت عدالت در آمریکا است.

کیت الیسون دادستان کل مینه سوتا، به خبرنگاران گفت که این حکم “اولین قدم به سوی عدالت” است و باید به عنوان نقطه شروع اصلاحات پلیس باشد. “ما باید از این حکم به عنوان نقطه عطف استفاده کنیم.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا