ایران

مهران بهرامیان و فاضل بهرامیان، معترضان بازداشت‌شده در سمیرُم، به اعدام محکوم شدند

منابع حقوق بشری از صدور حکم اعدام برای مهران بهرامیان و فاضل بهرامیان، دو تن از معترضان بازداشت شده، در شهر سِمیرُم استان اصفهان خبر دادند.

به گزارش مرکز مشاوره و آموزش حقوقی دادبان، این دو معترض به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده‌اند.

به گزارش دادبان، مهران بهرامیان و فاضل بهرامیان که در دی‌ماه سال گذشته بازداشت شدند «به شدت شکنجه» شده و دست و پای مهران بهرامیان زیر شکنجه شکسته شده است.

برادر فاضل بهرامیان، مراد بهرامیان، از جان‌باختگان اعتراضات سراسری، بشمار می‌رود.

پیشتر ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، از محرومیت مهران بهرامیان و فاضل بهرامیان از دسترسی به وکیل انتخابی و حق ملاقات با خانواده خبر داده بود.

به گزارش هرانا، مهران بهرامیان و فاضل بهرامیان به همراه داریوش صاعدی و یونس بهرامیان در دی ماه ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شدند.

بنا بر این گزارش، آنها پس از شرکت در مراسم چهلم چند تن از معترضان جان‌باخته و در رابطه با کشته‌شدن یکی از نیروهای امنیتی به نام محسن رضایی بازداشت شده‌اند.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی به رغم انتقادات گسترده داخلی و خارجی به صدور احکام اعدام برای معترضان و زندانیان سیاسی ادامه می‌دهد.

نهاد قضائی حکومت ایران تاکنون ۹ تن از معترضان ، محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی، محمد حسینی، سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی، مجید کاظمی، میلاد زهره‌وند و محمد قبادلو را اعدام کرده و به اعدام زندانیان سیاسی همچون فرهاد سلیمی نیز ادامه داده است.

اعدام‌های اخیر در ایران با موجی از انتقادها در میان فعالان حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی مواجه شده است.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، ودانت پاتل، با اعلام این‌که جمهوری اسلامی ایران سرکوب می‌کند تا در قدرت بماند، گفته است که هیچ یک از ابعاد نظام سیاسی در جمهوری اسلامی ایران دموکراتیک یا شفاف نیست .

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، ولکر تورک، هم با ابراز نگرانی درباره افزایش شدید استفاده از مجازات اعدام در ایران، از جمله اعدام محمد قبادلو و فرهاد سلیمی، مجازات اعدام را نقض حیات انسان دانسته و خواستار «توقف فوری» آن از سوی جمهوری اسلامی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا