جهان

وزیران خارجه آمریکا و چین خواستار عادی‌سازی روابط دو جانبه از راه دیپلماسی شدند

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه و در حاشیه اجلاس گروه بیست در بالی اندونزی، برای نخستین بار از اکتبر سال گذشته، با وانگ یی، همتای چینی خود دیدار کرد.

در این دیدار، که در سایه تلاش‌های مقامات آمریکا برای تحت فشار قرار دادن روسیه به دلیل حمله به اوکراین انجام گرفت، وزیران خارجه آمریکا و چین، با هدف پایدار نگاه داشتن روابط دشوار بین دو کشور و جلوگیری از تشدید مناقشات، به ویژه پس از آغاز جنگ اوکراین، به گفتگو پرداختند.

بلینکن در ابتدای نشست، با تأکید بر اینکه هیچ جایگزینی به جز دیپلماسی مستقیم بین واشینگتن و پکن وجود ندارد، گفت «در مسائلی به پیچیدگی و اهمیت روابط میان ایالات متحده و چین، حرفهای بسیاری برای گفتن وجود دارد.»

وانگ نیز به خبرنگاران گفت: «چین و ایالات متحده کشورهای بزرگی هستند، بنابراین لازم است این دو کشور تبادلات عادی خود را حفظ کنند.»

انتظار می رود که در نشست گروه ۲۰، وزیر خارجه آمریکا، هشدارهای خود به چین را درباره لزوم حمایت نکردن از جنگ روسیه در اوکراین تکرار کند.

در همین حال، دو طرف به موضوعات بحث برانگیز دیگری همچون تایوان، ادعاهای گسترده چین در دریای چین جنوبی، گسترش نفوذ آن کشور در اقیانوس آرام، حقوق بشر، و تعرفه‌های تجاری نیز رسیدگی خواهند گرد.

با این حال، هر دو طرف علاقه مشترکی به پایدار نگه داشتن روابط دوجانبه دارند. انتظار می‌رود جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در هفته‌های آینده با یکدیگر گفتگو کنند.

علیرغم رقابت استراتژیک، این دو اقتصاد بزرگ جهان همچنان از اصلی‌ترین شرکای تجاری یکدیگر به شمار می‌آیند.

بر اساس گزارش‌ها، رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی لغو تعرفه‌ها بر طیفی از کالاهای چینی برای مهار تورم فزاینده ایالات متحده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا