خاورمیانه

نتانیاهو از طرح «غزه بدون حماس» رونمایی کرد: خودمختاری و تبدیل به قطبی جدید برای جذب سرمایه‌ طی ده سال

وب‌سایت اورشلیم پست روز ۱۴ اردیبهشت اعلام کرد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در طرحی با عنوان «از بحران تا رفاه» قصد دارد پس از نابودی حماس، غزه را طی ۱۰ سال به قطب سرمایه‌گذاری منطقه تبدیل کند.

به گزارش این رسانه، طرح احیای غزه تا سال ۲۰۳۵ را دفتر نخست‌وزیری روز جمعه در فضای مجازی منتشر کرده که نشان می‌دهد نوار غزه در یک برنامه سه‌مرحله‌ای پس از جنگ، به خودمختاری رسیده و با کمک کشورهای عربی طی ۱۰ سال به قطبی جدید برای جذب سرمایه‌، منطقه آزاد تجاری و به یکی از مهم‌ترین بنادر صنعتی مدیترانه تبدیل می‌شود.

 

براساس این طرح در گام نخست طی ۱۲ ماه، مناطق امن و عاری از کنترل حماس توسط اسرائیل در غزه ایجاد خواهد شد و ائتلافی از کشورهای عربی کمک‌های بشردوستانه را در مناطق امنی که از شمال شروع شده و به آرامی به سمت جنوب گسترش می‌یابد، توزیع کرده و بر آن نظارت می‌کنند و فلسطینیان غزه مناطق امن را تحت نظارت کشورهای عربی اداره خواهند کرد.

 

در گام دوم که ۵ تا ۱۰ سال طول خواهد کشید، یک ائتلاف عربی در نهادی به نام «اداره توانبخشی غزه»، بر بازسازی و مدیریت امور مالی نوار غزه نظارت کرده و فلسطینیان غزه، منطقه را اداره کرده و مسئولیت مدیریت آن را بر عهده خواهند گرفت.

 

در مرحله سوم، که «خودگردانی» نام گرفته، قدرت به آرامی به یک دولت محلی غزه یا یک دولت متحد فلسطینی منتقل خواهد شد تا ضمن تضمین امنیت اسرائیل گام نهایی مدیریت غزه توسط فلسطینی‌ها به طور کامل برداشته شود و آنها به پیمان ابراهیم بپیوندند.

 

اورشلیم‌پست خاطرنشان کرد که این طرح به حذف حماس، غیرنظامی شدن موفقیت‌آمیز نوار غزه و توافق همه طرفها مشروط خواهد بود.

 

اسرائیل از آغاز جنگ با حماس در ۷ اکتبر سال گذشته همواره اصرار داشت که تا نابودی کامل حماس و حذف این نیرو از نوار غزه به نبرد ادامه می‌دهد و غزه پس از جنگ را بدون حماس اداره می‌کند.

 

ایالات متحده اما در اختلافی آشکار با اسرائیل خواهان مدیریت غزه پس از جنگ توسط فلسطینی‌هاست و می‌گوید باید دو کشور مستقل در منطقه مستقر شود.

 

حماس در حمله تروریستی ۱۵ مهر (۷ اکتبر) به اسرائیل بیش از ۱۲۰۰ نفر را کشت و حدود ۲۵۳ نفر را گروگان گرفت. این حمله آغازگر جنگ جاری میان اسرائیل و حماس در غزه بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا