جهان

شی جین پینگ در مورد جدا کردن اقتصاد غرب از چین هشدار داد

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، روز چهارشنبه ۲۶ مهر در سخنرانی خود در مجمع «کمربند و جاده» در پکن در مورد سیاستی که به «دورشدن از چین» شهرت یافته و تلاش‌های غرب برای کاستن از وابستگی به اقتصاد چین هشدار داد.

رئیس جمهور چین ضمن تمجید از طرح استراتژیک پکن موسوم به «کمربند و جاده» که ده سال پیش راه‌اندازی شد و هدف اصلی آن احداث شبکه‌ای از زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل برای متصل کردن آسیا، اروپا و آفریقاست، گفت:«این طرح‌های مقدماتی به پروژه‌های واقعی تبدیل شده اند.»

وزیر خارجه چین نیز در یک نشست خبری گفت در جریان این مجمع که روز چهارشنبه پایان یافت قراردادهای اقتصادی و تجاری به ارزش ۹۷ میلیارد دلار امضا شده است.

نمایندگان بیش از ۱۳۰ کشور، از جمله روسای دولت چندین کشور، در این مجمع شرکت کردند. یکی از مهمترین شرکت کنندگان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، بود که شی جین پینگ او را «دوست عزیز» توصیف کرده است.

رئیس جمهور چین در بخشی از سخنان خود خطاب به بیش از هزار هیئت نمایندگی حاضر در تالار بزرگ خلق گفت:«ما با تحریم‌های یکجانبه، زورگویی اقتصادی، اختلال در چرخه انتقال مواد خام و کالا و همینطور مرزبندی بین اقتصاد کشورهای مختلف مخالفیم.»

آقای شی در مورد اقدامات غرب برای کاهش وابستگی اقتصادی به چین گفت:«اگر ما توسعه کشورهای دیگر و در هم‌تنیدگی اقتصاد جهانی را یک خطر تلقی کنیم زندگی مردم بهتر و توسعه اقتصادی سریع تر نخواهد شد.»

رهبران کشورهای غربی می گویند هدف آنها «برطرف کردن ریسک» و نه «دوری گزیدن» از اقتصاد چین است. آنها می گویند که هدف این اقدامات کاهش وابستگی به تولید کالا در چین است که طی دو دهه اخیر به شکل بی‌رویه‌ای اقتصاد غرب را به چین وابسته کرده است.

تهدید چین علیه تایوان و اختلال گسترده در حمل‌و‌نقل کالاها از چین به سوی غرب در سالهای بحران کرونا تمایل به کاهش وابستگی به چین را به یک سیاست عاجل بدل کرده است.

هر چند یکی از محورهای طرح «کمربند و جاده» اتصال آسیای شرقی به اروپاست ولی هیچیک از رهبران کشورهای اروپایی منهای ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، در این مجمع شرکت نکردند. یکی دیگر از مقام‌های خارجی که حضور او در این مجمع خبر‌ساز شد حاجی نورالدین عزیزی، وزیرتجارت حکومت طالبان بود.

سیاستمداران و کارشناسان غربی ادعا می کنند که طرح «کمربند و جاده» درعین حال به بستری برای توسعه نفوذ دیپلماتیک چین بدل شده و در مواردی با اعطای وام‌های ناعادلانه برای ایجاد زیرساخت و ضعیت مالی کشورهای فقیر را وخیم تر کرده است.

رئیس جمهور اندونزی که کشورش بیش از ۲۰ میلیارد دلار به چین بدهکار است در سخنرانی خود تاکید کرد که پیشبرد این طرح نباید وضعیت مالی کشورهای سهیم را پیچیده کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، که پس از شی جین پینگ سخنرانی کرد ضمن تمجید از طرح «کمربند و جاده» خواستار سرمایه گذاری جهانی در مسیر دریای شمال شد که به گفته او تجارت بین شرق و غرب را توسعه خواهد داد. هنگام سخنرانی آقای پوتین چندین مقام اروپایی سالن را ترک کردند.

به گزارش رسانه‌های دولتی چین، شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین در حاشیه این مجمع سه ساعت گفت‌وگو کردند.

آقای شی در مورد تسریع پروژه احداث خط لوله گاز بین روسیه و چین که از مغولستان عبور می کند ابراز امیدواری کرد.

رسانه‌های چین می‌گویند یکی از محورهای گفت‌وگوهای دو رهبر بحران فعلی خاورمیانه بود.

رئیس جمهور چین در بخش دیگری از سخنانش بر تعهد اين کشور به توسعه همکاری در زیرساخت‌های ناآلاینده، تسریع روند انتقال به تولید و بهره برداری از انرژی‌های تجدید‌پذیر و همینطور تنظیم یک نظام واحد بین‌المللی برای نظارت بر فناوری هوش مصنوعی تاکید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا