اجتماعیایرانسیاست

مهدی سلیمی، نویسنده و مترجم، به دادگاه احضار شد

طی ابلاغیه ای که به تازگی به دست مهدی سلیمی، نویسنده و مترجم آذربایجانی ساکن تهران رسیده از او خواسته شده، صبح ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران حاضر شود.

طی ابلاغیه ای که به تازگی به دست مهدی سلیمی، نویسنده و مترجم آذربایجانی ساکن تهران رسیده از او خواسته شده، صبح ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران حاضر شود.

اتهامات مطروحه علیه این محقق، «تشویق به فساد از طریق انتشار مطالب جنسی و فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقدسات» عنوان شده است.

جلال سلیمی، برادر مهدی، هنگامی که او در زندان اوین محبوس بود یادداشت‌هایی از طرف برادرش در صفحه اینستاگرام خود منتشر می‌کرد. در یکی از این یادداشت‌ها مهدی دلیل این اتهامات را ترجمه کتاب «جودیت بوتلر» بیان کرده و گفته که در این کتاب «به عقده ادیپی و روابط خویشاوندی آنتیگونه با ادیپ اشاره شده است. در تمام مراحل بازجویی مرا محکوم به دفاع از زنای با محارم کرده‌اند! و همین سخن گفتن از عقده ادیپ که در تام علوم روانشناسی معاصر و بنام فروید به آن مستفاد می‌شود، برای من تبدیل به جرم اشاعه فساد و فحشا شده است. ادیپی که در اساتیر یونانی آمده و به‌قول کاسیرر استوره‌ها زاده تخیل بشری بوده‌اند و نشانگر مرحله عدم آگاهی بشر…»

آقای سلیمی در تاریخ ۱۷ تیرماه توسط نیروهای وزارت اطلاعات در منزل مادر خود در شهرستان اهر بازداشت و پس از انتقال به تبریز، از آنجا نیز با هواپیما به زندان اوین در تهران منتقل شد. وی نهایتا در تاریخ ۲۷ مردادماه با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شد.

«در زمان بازداشت شماری از وسایل شخصی وی ازجمله تلفن همراه، لپ تاپ و دست‌نوشته‌های او توسط ماموران ضبط شده‌اند.»

مهدی سلیمی، متولد ۱۳۶۳ در تبریز دارای مدرک کارشناسی صنایع دستی از دانشگاه یزد و شهروند ساکن تهران است.

این نویسنده و پژوهشگر تُرک ساکن تهران کتاب‌ها و مقالات بسیاری را ترجمه کرده و خود نیز مقالات و شرح‌هایی در باب برخی از کتاب‌های رمان و فلسفه منتشر کرده است.

همچنین، آقای سلیمی پیشتر مدتی به عنوان سردبیر نشریه اینترنتی زغال و آرت کالت بود. همچنین پیش‌تر نیز به عنوان سردبیر سایت مایندموتور مشغول به فعالیت بوده است.

او ترجمه کتاب‌هایی مانند «امر واقع لاکانی» نوشته اسلاوی ژیژک، «سیاست تفکر: تاملی در اندیشه ی مرلو-پونتی»، «مارکسیسم و فلسفه» و «شک سزان»، از موریس مرلو-پونتی، «اخته کردن یا گردن زنی» نوشته الن سیکسو، «ادعای آنتیگونه» نوشته جودیت بوتلر را به خوانندگان عرضه کرده است.

کتاب «خشونت نظری» (مجموعه مقالاتی در باب هنر و زیبایی شناسی انتقادی) نوشته مهدی سلیمی، نخستین‌بار بار در سال ۱۳۹۵ توسط نشر آزاد ایران در سوئد منتشر شد و سپس نسخه ی دیجیتالی آن با همکاری سایت «مایندموتور» روی وب قرار داده شد.

داستان بلند «سوگ سیاوشان» کتاب دیگر آقای سلیمی است که سال ۹۸ منتشر شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا