آذربایجانایران

اعتراضات‌ در‌ دانشگاه و شهرهای آزربایجان؛ «آزادلیق‌ عدالت‌ میللی‌ حکومت»

روز‌ چهارشنبه ۴ آبان.ماه ۱۴۰۱ در پی فراخوان جمعی از فعالین حرکت ملی آزربایجان در دانشگاه و شهرهای تبریز‌، اورمیه، زنجان، اردبیل، زنجان، قزوین و ...  موجی‌ از‌ اعتراضات‌ نسبت به تبعیض‌های سیستماتیک علیه ملت آزربایجان و حمایت از حقوق زنان به راه‌ افتاده است.

«آزادلیق‌ عدالت‌ میللی‌ حکومت»
«مرگ بر دیکتاتور»
«مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر»
«بیز اولمه یه حاضیریق، بابکین سربازیییق»
«دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پزیرد» و…
عنوان‌ شعارهایی‌ است‌ که‌ در دانشگاه‌ها و اعتراضات‌ خیابانی‌ سر داده شده است.

به گفته شاهدان عینی و بنا به تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، اعتراضات دانشجویان و مردم آزربایجان با مداخله‌ی نیروهای امنیتی و شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای به سمت معترضان و بازداشت گسترده همراه با ضرب و شتم به خشونت کشیده شد.

در یکی از ویدئوها در تجمع خیابان امام اورمیه یکی از جوانان می‌گوید:خط فقر به ۱۸ میلیون رسیده است همه فلج خواهیم شد.

تنین فریاد «آزادلیق،عدالت، میللی حکومت» از  شعارهای اصلی ملت آزربایجان که در طی اعتراضات و تجمعات اخیر ملت آزربایجان در شهرهای مختلف از سوی مردم سرداده شده بود  باری دیگر خیابان‌های شهرهای آزربایجان را در برگرفته و یکصدا  به نشانه اعتراض به سالها تبعیض علیه ملت آزربایجان سر داده شد.

گفتنی است برخی این شعار را یکی از مترقی‌ترین شعارهای جنبش ضد تبعیض آزربایجان می‌دانند که پس از سالها تمرکز بر روی هویت و زبان تورکی، حال با یک پوست اندازی شروع به گفتمان‌سازی گسترده‌ای نموده تا بتواند تمامی ستم‌های ناشی از استعمار داخلی آزربایجانی‌ها را در حوزه‌های متنوعی اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی را پوشش داده و حتی برنامه‌ای برای گذر از این وضعیت ارائه دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا