اجتماعیجهانسیاست

بیست و هفت مهاجر در تلاش برای عبور از کانال مانش به بریتانیا جان خود را از دست دادند

مقامات بریتانیا و فرانسه روز چهارشنبه ۳ آذر پس از کشته شدن ۲۷ مهاجر در اثر غرق شدن قایق‌شان هنگام عبور از کانال مانش، همدیگر را مقصر دانستند.

این حادثه بدترین فاجعه تاریخ کانال مانش بود که مهاجران سعی در گذر از آن و رسیدن به بریتانیا داشتند.

کانال یکی از شلوغ ترین خطوط کشتیرانی در جهان است و دارای جریان ها قوی دریایی است. قاچاقچیان انسان معمولاً قایق‌ها را بیش از حد پر می‌کنند و در تلاش برای رسیدن به سواحل بریتانیا آن را در معرض امواج سهمگین قرار می‌دهند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، گفت که از جان باختن ۲۷ تن “شوکه و وحشت زده” شده است و از فرانسه می‌خواهد اقدامات بیشتری برای جلوگیری از تلاش مهاجران برای عبور از کانال مانش انجام دهد. او گفت که باندهای قاچاق مهاجران “به معنای واقعی کلمه مرتکب قتل می‌شوند.”

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز گفت که بریتانیا باید از سیاسی کردن این موضوع برای منافع داخلی دست بردارد. ژرالد درمانین، وزیر کشور فرانسه، گفت که بریتانیا نیز باید بخشی از پاسخگویی باشد.

فرانسه پیشتر اعلام کرده بود که ۳۱ نفر جان خود را از دست داده اند، اما این تعداد بعداً به ۲۷ نفر کاهش یافت.

پلیس فرانسه چهار قاچاقچی انسان مظنون به دست داشتن در این حادثه را دستگیر کرد. درمانین گفت که ملیت و هویت این مهاجران مشخص نیست.

رئیس جمهور فرانسه گفت که آژانس مرزی اتحادیه اروپا باید منابع مالی بیشتری برای محافظت از مرزهای اتحادیه تامین کند و به جلوگیری از تجمع مهاجران در سواحل شمالی فرانسه کمک کند.

بریتانیا در هفته‌های گذشته مقامات فرانسوی را به عدم اقدام عملی در مقابل هزاران مهاجری که سواحل این کشور را به سمت بریتانیا ترک می‌کنند، متهم کرده است.

مکرون گفت: «فرانسه اجازه نخواهد داد کانال مانش به قبرستان تبدیل شود.»

به گزارش رویترز، یک مقام محلی دریانوردی گفت که قبل از فاجعه روز چهارشنبه، امسال ۱۴ نفر در تلاش برای رسیدن به بریتانیا غرق شده بودند. در سال ۲۰۲۰، در مجموع ۷ نفر جان باختند و ۲ نفر ناپدید شدند، در حالی که در سال ۲۰۱۹ چهار نفر جان باختند.

جانسون در بیانیه خود گفت که او و مکرون توافق کرده‌اند که تلاش‌ها را برای جلوگیری از عبور مهاجران از کانال مانش افزایش دهند.

ناتاشا بوچارت، شهردار کاله، بریتانیا را مسئول این مشکل دانست و گفت که باید سیاست های مهاجرتی خود را تغییر دهد.

یک گروه مدافع که از پناهندگان و آوارگان حمایت می کند، گفت: «تنها متهم کردن قاچاقچیان انسان به معنای پنهان کردن مسئولیت مقامات فرانسوی و بریتانیایی است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا