ایران

کشتار خونین بلوچ ها در شهر خاش؛ عفو بین‌الملل: 10 نفر از معترضان از جمله کودکان کشته شدند

سازمان عفو بین‌الملل از کشته شدن 10 نفر از معترضان بلوچ از جمله کودکان در پی تیراندازی مستقیم نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی به‌سوی مردم در شهرستان خاش خبر داد.

عفو بین‌الملل روز جمعه 13 آبان‌ماه در چند توئیت اعلام کرد «بر اساس تصاویر و گزارش‌های ارسالی شاهدان عینی از شهر خاش در سیستان و بلوچستان، از ساعت 14:00 به وقت محلی، نیروهای امنیتی از پشت بام فرمانداری و چندین ساختمان دیگر به سوی معترضان مسالمت‌آمیز تیراندازی کرده‌اند.»

این نهاد بین‌المللی همچنین نوشته است که احتمال می‌رود 10 نفر از معترضان در شهر خاش، اعم از چندین کودک کشته شده و ده‌ها نفر نیز زخمی شده‌اند.

این سازمان حقوق‌بشری، همچنین از خونریزی بیشتر پس از قطع‌شدن اینترنت، ابراز نگرانی شدید کرده و نوشته که گزارشی‌هایی مبنی بر اعزام نیروهای امنیتی بیشتر از زاهدان به خاش به این سازمان مخابره شده است.

بر اساس گزارش شاهدان عینی و ویدیوهای منتشر شده از اعتراضات ضد‌حکومتی مردم، شهروندان بلوچ پس از نماز جمعه 13 آبان نیز مانند هفته‌های قبل، در خیابان‌های شهر خاش تجمع کرده و شعار «مرگ برخامنه‌ای» و «مرگ بر سپاهی» سر دادند.

همزمان، گزارش‌هایی از برگزاری تجمع‌های اعتراضی پس از برگزاری نماز جمعه در شهرهای دیگر سیستان و بلوچستان، از جمله زاهدان، سراوان و ایرانشهر نیز منتشر شده است.

کانال تلگرامی «رصد بلوچستان»، جمعه با انتشار تصاویری از کشته‌شدن شماری از نمازگزاران معترض در شهر خاش بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی رژیم جمهوری اسلامی خبر داد.

این در حالیست که مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه این شهر در روز 13 آبان ضمن انتقاد از قوانین به‌روز نشده و تبعیض‌آمیز ایران، گفت که «رفراندوم فوری» باید برگزار شود. او همچنین خیزش کنونی ایران را «فریاد زنان» خواند و از تبعیض سیستماتیک علیه زنان در ایران به شدت انتقاد کرد.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا