آذربایجانایران

مرگ ماهی‌ها؛ نوک کوه یخِ آلودگی سد گولابیر زنجان

همانند سالهای گذشته امسال هم هزاران قطعه ماهی به دلیل آلودگی آب سد گولابیر/ Gülabır (گلابر) در شهرستان اوجا یورد (ایجرود) از توابع استان زنجان تلف شدند.

هر ساله از نیمه‌های اردیبهشت تا اواخر خرداد ماه هزاران قطعه ماهی در مخزن سد گولابیر شهرستان اوجا یورد به دلیل آلودگی آب مخزن این سد تلف می‌شوند. اما مرگ خاموش ماهی‌ها فقط نوک قله آلودگی سد گولابیر می‌باشد. زیرا استفاده از آب آلوده این سد برای آبیاری زمین‌های کشاورزی پایین دستِ سد موجب آلودگی محصولات کشاورزی در همان منطقه می‌شود.

دلیل آلودگی مخزن سد گولابیر عبارت است از فاضلاب، پسماند، زباله و نخاله‌های ساختمانی که در مسیر مخزن سد انباشته شده است. بنابراین بارندگی‌ها موجب روان شدن آب‌های سطحی شده و در زمان بارش با شستشوی این آلاینده‌ها آنها به دریاچه سد وارد می‌شوند. چنانچه فاضلاب سطحی جاری در همه روستاهای مسیر از سوجاس چای/ Sücas Çay (سجاسرود) تا روستای شووه/ Şüvə (شیوه) وارد سد می‌شود. به همین دلیل آب این سد دارای آلودگی‌های قارچی، ویروسی و باکتریایی می‌باشد.

گفتنی است سد گولابیر در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی زنجان و در شهرستان اوجا یورد بر روی رودخانه سوجاس/ Sücas (سجاس) احداث شده است. این سد یکی از بزرگترین سدهای استان زنجان بوده و از آب آن در کشاورزی و صنعت استفاده می‌شود. اما از ابتدای احداث آب مخزن آن آلوده می‌باشد. در حال حاضر حجم آب پشت سد گولابیر ۵۵ میلیون مترمکعب است.

 با وجود اینکه آلودگی آب این سد همیشگی است، اما مسئولان تاکنون هیچ اقدامی جهت کاهش آلودگی آن که جان اهالی منطقه، محیط زیست و حیات وحش را به خطر می‌اندازد، انجام نداده‌اند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا