آذربایجاناقتصاد

روزانه ۷۰۰ تن میوه از پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی صادر می‌شود

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار اورمیه گفت: روزانه ۷۰۰ تن میوه و تره‌بار به کشورهای همسایه و اروپایی از میدان میوه و تره‌بار اورمیه ارسال می‌شود که اگر مشکلات تجهیزات حمل‌ونقل صادراتی حل شود صادرات جهانی خواهیم داشت.

قاسم عزتی، با اشاره به صادرات روزانه میوه‌های استان به کشورهای همسایه اظهار داشت: از نیمه دوم دی‌ماه تا 15خرداد امسال روزانه بالای 500 تن هندوانه از پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی به کشورهای عراق، ترکیه، پاکستان و کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

سرپرست اتحادیه میوه و تره‌بار اورمیه گفت: همچنین از تیرماه 98 میوه‌های هلو و گیلاس به میزان 700 تن برای کشورهای همسایه و اروپایی صادر شد که اگر کشاورزی استان به سیستم نوین مجهز شود این میزان از صادرات محصولات استانی دو برابر خواهد شد و درنتیجه میزان صادرات افزایش یافته و ارز کلان وارد استان می‌شود.

وی افزود: میدان میوه و تره‌بار یکی از منابع اشتغال در سطح استان بشمار می‌رود و برای چند صد نفر کارگر و راننده اشتغال ایجاد کرده است که مسئولان استانی باید به نیازهای این میدان رسیدگی کنند تا بیش‌ازپیش برای جوانان و مردم استان اشتغال ایجاد شود.

عزتی تأکید کرد: همکاری نکردن گمرک با میدان میوه و تره‌بار و محیا نکردن ماشین‌های مجهز به سیستم یخچال موانع اصلی بر سر راه صادرات محصولات کشاورزی و عامل خراب شدن و گندیدن این محصولات در اثر گرما و متضرر شدن کشاورزان است.

وی در رابطه با اینکه کمبود ماشین‌های حمل‌ونقل صادراتی کار را برای میدان میوه و تره‌بار سخت کرده است تصریح کرد: نداشتن ماشین‌های حمل‌ونقل مجهز عامل از دست دادن بسیاری از کشورهای هدف است البته هم‌اکنون نیزماشین‌های حامل محصولات کشاورزی تا گمرک رفته و در آنجا به ماشین‌های حمل و انتقال ترکیه یا کشور مورد معامله انتقال می‌دهند که اگرچه کمی از استرس کمبود ماشین کم می‌کند اما همین نقل و انتقالات وقت‌گیر و زمان‌براست و گاها عامل قاچاق کالا نیز می‌شود.

سرپرست اتحادیه میوه و تره‌بار اورمیه با اشاره به تغییر مکان میدان میوه و تره‌بار اورمیه به جاده شهید کلانتری افزود: زمینی به مساحت 50 هکتار در جاده شهید کلانتری با کمک شهرداری اورمیه گرفته شد اما این میزان کافی نیست زیرا اورمیه به‌عنوان یکی از شهرهای مهم صادرات محصولات زراعی در کشور روزانه با هجمه زیادی از محصولات کشاورزی از کشور و شهرهای مختلف روبه‌رو است بنابراین زمینی به مساحت 1000 هکتار که مجهز به سردخانه‌ها و دستگاه بسته‌بندی باشد نیاز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا